رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

سر رشاقة نرمين الفقي.. «مبتحبش النكد»

كتب:  نرمين عزت -

11:41 م | الأربعاء 26 يوليو 2023

نرمين الفقي

لا يخلو ظهورها من علامات الإستفهام عن سر رشاقتها جمالها، الأمر الذي أثار اهتمام متابعيها لمعرفة السبب الذي يجعلها تبدو بشكل مميز، وفي أكثر من لقاء تلفزيوني وخاصًة لقاء مؤخرًا تحدثت نرمين الفقي عن ذلك السر والذي يكمن في محاولتها أن تكون سعيدة دائمًا، وأشياء أخرى وهو ما يقدمه «هُن» في السطور التالية.

سر رشاقة نرمين الفقي

للسعادة دور كبير في حياة نرمين الفقي لكي تطل على جمهورها بإناقتها المُعتادة، قائلة في تصريحات تلفزيونية: «أنا معنديش روتين معين للرشاقة، لكن السبب الوحيد هو أن قلبي حلو، ومبحبش النكد، ولو اتنكد عليّ من أخبار سيئة أو صادمة مثلًا بسمعها، بقول إن شاء الله خير، وعندي إيمان كبير بإن ربنا هيسترها معايا».

واستكملت حديثها: «بقول لكل السيدات خلوا قلبكم حلو والعبوا رياضة، ومش لازم جيم أنا أحيانًا بلعب رياضة في بيتي، والست لازم يكون فيها أكتر من حاجة مش مجرد جمال فقط، يعني تخلي بالها من جسمها ومن نفسها وتكون ست بيت وفي شغلها تبقى ست بجد شاطرة، وتحافظ على نفسها قدر المستطاع».

حبها للنشويات والحفاظ على الرياضة

وفي تصريحات أخرى في برنامج «السفيرة عزيزة» المذاع عبر «dmc» قالت نرمين الفقي: «قلبي فله بهتم بالرياضة لو بوظنا في الأكل وشوية بتراجع لو انا مبسوطة بنسى قصة الأكل وابقى نشيطة والعب رياضة لكن لما ابقى زعلانه بطلع همي في الأكل وبيريح الاعصاب وبطلت الخصلة دي وبدأت احافظ على الرياضة والأكل المنتظم».

وفي جُمل بسيطة لخصت نرمين الفقي بخفة ظلها سر رشاقتها: «سر الرشاقة مش بس الرياضة أشياء أخرى وهي إني فرحت ناس كتير، بحب أكل ولما خسيت من 74 لـ66 حسيت شكلي اتغير وطلعت قولت لهم اللغد وحشني، ضعيفه جدًا قدام النشويات بحب المكرونات البطاطس المحمرة البانية، الاكل الصحي مهم منبوظسش غير كل فين وفين، والرياضة مهمة جدًا الكابتن بيقول اني بلعب كويس بلعب سباحه علطول الأساس بالنسبة لي الأكل».