رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

مطبخ

أغرب طريقة لقلي السمك.. مش هتصدقي النتيجة والطعم حكاية (فيديو)

كتب: آية أشرف - محمد متولي -

12:12 ص | السبت 09 أبريل 2022

طريقة عمل السمك المقلي

استعرض تليفزيون جريدة الوطن، أغرب طريقة لقلي السمك، قدمتها إحدى ربات البيوت، تدعي مريم حمادة، التي شرحت طريقة غير مألوفة لقلي الأسماك، باستخدام الماء، ما يمنحها طعما شهيا مع إضافة التتبيلة الخاصة بها، ويجعلها لا تتشرب الزيت في نفس الوقت.

أغرب طريقة لقلي السمك

قالت مريم حمادة، إن طريقة إعداد الأسماك للقلي، تعتمد على تتبيلة السمك، المكونه من الفلفل الأسود والكمون والكسبرة والملح والبصل والكركم، مشيرة إلى أهمية توفير كمية من الدقيق والزيت، من أجل استخدامها في عملية القلي، لافتة إلى إمكانية طهي الأرز لتقديمه مع الوجبة. 

وشددت «مريم»، على أن التتبيلة تعتمد على خلطة التوابل، المكونه من الكمون والكسبرة والملح والفلفل الأسود، إذ يتم خلطها مع بعضها البعض، مع وضع بعضا من الشطة عليها.

أوضحت: «الكلام ده كله هنضربه ضربة كويسة في الخلاط، ونعصر عليهم الليمون، وبعد كده هنحط الخطلة ديه على السمك، بعد تنضيفه من الداخل، وهندخل التتبيله في الفتحات من جوه، ونسيبهم 10 دقايق بس».

ماذا بعد تتبيل السمك؟

أضاف مريم حمادة: «بعد تتبيل السمك، ووضعه في الدقيق، هنيجي للتركايه بتاعة الماية، وهي أن السمك المقلي في المياه، لازم بعد ما تبدريه كويس في الدقيق، تنزليه في الماية علشان ميشربش زيت كتير، ويطلع معاكي مقرمش وقوامه تحفة، وهيكون مقرمش من بره ومن جوه هش وجميل».

ويقدم تلفزيون الوطن، عدة برامج خلال شهر رمضان الكريم، منها برامج دينية واجتماعية وترفيهية وخدمية، في إطار سعي الجريدة لتقديم وجبة مميزة ودسمة، لمتابعين خلال الشهر الكريم، وتلبية لجميع رغباتهم واحتياجاتهم.