رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

موضة وجمال

ستايلست: خطأ غريب في فستان فرح شعبان المرصع بالألماس.. ومتابعون: إيه الرخص ده؟!

كتب: ياسمين أحمد -

08:22 م | الإثنين 13 ديسمبر 2021

فرح شعبان وعلي غزلان في فرحهما

فستان كبير مرصع بالألماس، والأحجار الكريمة من سوارفسكي، اختارته فرح شعبان ملكة جمال مصر السابقة خلال حفل زفافها، إلا أن فستان فرح شعبان على جماله، أثار الجدل على السوشيال ميديا بسبب «سوستة رخيصة الثمن»، ظهرت في الفستان، خلال احتفالها بزفافها على اليوتوبير والطبيب علي غزلان.

وأثارت «سوستة الفستان» خلال إطلالة «العروس» وسخر البعض من شكل «السوستة» معلقين: «شايفين السوستة دي ضيعت هيبة فستان مرصع بالألماس حتى لو مش مرصع بحاجة دي سوستة بـ3 جنيه حرفيا».

خطأ السوستة زهيدة الثمن في فستان مرصع بالألماس

علقت البلوجر والستايلست «سارة جمال» عن سبب إثارة الجدل بسبب فرح شعبان قائلة: «السوستة شكلها رخيص واختيارها غير موفق، بالإضافة للخياطة كانت واضحة مما قلل من الشكل الجمالي للفستان، فالسوستة والخياطة النهائية لا تقل أهمية عن باقي التفاصيل، ومن الممكن لهذه التفاصيل الصغيرة أن تجعل فستانا مرصعا بالألماس يبدو رديئا».

نصائح للعرائس لتجنب الوقوع في الخطأ نفسه

ولتجنب الوقوع في مثل هذه الأخطاء في الإطلالة لـ أي عروس اقترب زفافها، تنصح سارة الفتيات بـ:  «أول وأهم حاجة معملش حاجة لمجرد إن هي طالعة موضة، خاصة الفترة دي فيه مشاهير كتير بيميلوا للفساتين الأوفر اوي، إللي هي الرويال أوي ومرصعة بالألماس، فده أحيانا بيخلي البنات تنساق ورا ده لمجرد إنه موضة وده غلط».

وتقول سارة لـ«هن»:« بالنسبة للشخصيات إللي بتميل للرقة والحاجات البسيطة يبقى لازم تلتزم بده، وتلبس يوم الفرح فستان بسيط عشان تكون واثقة من نفسها وحاسة إنها جميلة».

وتابعت: «تاني حاجة لو العروسة مش محجبة مينفعش تغير يوم الفرح لون شعرها، عشان كتير بنات بيوقعوا في الغلط ده، مينفعش يكون التاج حجمه كبير لو العروسة رأسها كبيرة فيبان إن التاج مكبر الرأس أكتر، لازم يكون التاج فيه نسبة وتناسب بين حجم الرأس والجسم وستايل الفستان والطرحة».

وواصلت: «إذا كانت العروس تضع في الحياة اليومية مكياجا بسيطا، من المفترض أن يكون مكياج الفرح بسيطًا وهادئًا، وتجنبي الخليجي الصارخ أو القوي حتى لا يغير ملامحك».

وتنصح سارة جمال، العروس بالحرص على اختيار «قصة» الفستان بعناية بحيث تكون مناسبة لشكل الجسم لإخفاء العيوب، وتجنب التفاصيل المبالغ فيها، وشراء الفستان قبل الفرح بمدة ليست بالقليلة وتجربته أكثر من مرة، لأن العروس في الغالب تفقد بعض الوزن قبل أيام الفرح نتيجة التوتر والقلق، فيجب تجربته أكثر من مرة.