رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

دعم وخسارة وظيفة وعروض من الشباب.. حكاية مها أسامة أول فتاة تعرض نفسها للزواج

كتب: غادة شعبان -

07:47 م | الإثنين 22 يونيو 2020

مها أسامة

خرجت مها أسامة، عن إطار المألوف والعادات والتقاليد الموروثة منذ آلاف السنين، عارضةً نفسها للزواج عبر منصات السوشيال ميديا، الأمر الذي قابله البعض بالرفض والسخرية والبعض الآخر نظروا إليه على أنه نضج، لتشغل الرأي العام منذ أن ظهرت بمقطع الفيديو المصور الذي لم تتعد مدته الدقيقتين و51 ثانية.

لم يقتصر الأمر على كونه مقطع فيديو يتداوله الرواد عبر فيس بوك، وحسب، بل تلقت الفتاة الثلاثينية مئات العروض من الشباب للزواج منها، حيث يرون في أنفسهم استيفائهم المواصفات التي حددتها.

ويرصد "هُن" القصة الكاملة، لمها أسامة، صاحبة فيديو عرض نفسها للزواج عبر فيس بوك.

مها تعرض نفسها للزواج على فيس بوك: مش عايزه حاجات كتير

كانت بداية القصة من إعلان "مها" عبر حسابها على فيس بوك، عن خروجها في بث مباشر، تطلع متابعيها من خلاله وتتحدث معهم عن أمر مهم، لكن لم يخطر ببال متابعيها أنها ستتطرق لموضوع في غاية الجرأة، وهو غير مألوف على مجتمعنا الشرقي والعربي، إذ صدمت الجماهير من خلال فيديو الدقيقتين و51 ثانية.

ظهرت الفتاة الثلاثينية، والارتباك يظهر على ملامح وجهها وطريقة حديثها في بادئ الأمر، قائلةً: "مساء الخير يا جماعة عاملين إيه؟، الفيديو ده هيجيلي مشاكل كتيرة أوي أنا عارفة، بس أنا مش فارق معايا علشان مش بعمل حاجة غلط، إحنا طبعًا شايفين الظروف اللي احنا فيها، والبلد عاملة ازاي، ومفيش كافيهات ولا جيم ولا أي حاجة، والدولة شايفة إن هو ده الصح علشان تحافظ على صحتنا، أنا شايفة إن طبيعي دلوقتي كل بني آدم يعمل اللي هو شايفه صح".

 وتابعت مها أسامة، خلال الفيديو: "أنا مش عارفة ابتدي ازاي، لازم يكون فيه مقدمة علشان الناس متستغربش، أنا اسمي مها أسامة، عندي 32 سنة، وعارضة نفسي للزواج على فيس بوك، وعارفة إن ده قرار مش سهل وهيجبلي مشاكل كتير، بس أنا قد القرار ده ودرسته كويس أوي، وأتحمل الحلو والوحش".

بعد نشر قصتها في "هُن".. مها أسامة تتلقى عروضا للزواج من الشباب

مئات من الرسائل والتعليقات التي أرسلها الشباب فور الانتهاء من مشاهدة مقطع الفيديو الذي بثه الفتاة الثلاثينية، جميعم يطلبونها للزواج، وكان من ضمنهم رسالة شاب عبر الرسائل الخاصة بالصفحة الإلكترونية لموقع "هُن"، قال خلالها: "لو سمحتم ممكن بروفايل أو أي معلومات توصلني بالآنسة مها، اللي طالبة حد محترم للزواج، علشان مش عارف أوصلها ولكم جزيل الشكر".

ونصت رسالة آخر يطلب الزواج من مها: "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، عاوز عروسة، أنا محامي من عين شمس، السن 30 سنة، لا أدخن، ولم يسبق الزواج، الطول 178 مترا والوزن 85 كيلو، ولدي شقة تمليك".

"ممكن أعرف ديانتك؟ عندي صديق جاهز ويبحث عن عروسة، لان اسمك ممكن يكون مسلم أو مسيحي"، تعليق تلقته الفتاة الثلاثينية عقب عرض قصتها، من أحد الرواد، مشيرًا إلى أن لديه صديق يبحث عن عروس، ولكنه يريد التعرف على ديانتها، ومزيد من التفاصيل عنها.

مها أسامة: خسرت شغلي واللي جاي أحسن

ربما كانت الفتاة الثلاثينية محقة فيما قالت في بداية مقطع الفيديو المصور، فلم تجلب لها هذة القصة سوى المشاكل.

ودونت "مها" في منشور جديد، عبر حسابها على فيس بوك، قائلةً: "خسرت شغلي.. بس إن شاء الله اللي جاي أحسن".

انقسام الرواد بين الدعم والهجوم

وانقسم الرواد في آرائهم عبر مواقع التواصل الاجتماعي ما بين مؤيد ومعارض للفكرة، فالانقسام لم يكن بين الشباب والفتيات فقط، بل حتى بين الفتيات.

 

الدعم

خطوة لكسر الحواجز بشجاعة وأدب.. أتمنى نجاح التجربة

دعمت إحدى رواد فيس بوك، وتدعى روان.م، القضية التي أثارتها الفتاة الثلاثينية، في خطوة جديدة لكسر الحواجز والخطوط الحمراء بشجاعة وأدب دون خدش حياءها كفتاة، معلنةً تضامنها معها ولوجهة نظرها، قائلةً: "عزيزتي مها..أحييكي على رغبتك في الحياة وعلى خروجك من الوعاء اللي وضعك فيه المجتمع بسبب نوعك الاجتماعي".

وتابعت: "أتمنى تجربتك تنجح وتقابلي ابن الحلال وتتجوزوا، وأتمنى تفتحي الباب لكل بنت إنها تبدأ الخطوة وتكون جريئة زيك، وتطلب الشاب اللي يعجبها للزواج، وفي كل الأحوال شكرًا عزيزتي مها".

نور: مها معملتش حاجة غلط وبتطلب الحلال

ساقت نور.س، صاحبة الـ27 عامًا، الأعذار للفتاة الثلاثينية، رافضة الهجوم وسيل الانتقادات التي وجهت لها والنظرة الغير سوية لها: "محدش أعلم بحد غير ربنا، يمكن معندهاش سكن ولا مأوى فبتطلب الحلال أحسن ما تمشى في طريق غلط، ربنا يوفقها ويكون بعونها".

أحمد يدعم تجربة مها: مستحيل هترضي جميع الأطراف واختاري راجل بجد

لم ينظر أحمد.ع، صاحب الـ25 عامًا، من محافظة الدقهلية، لمها بنظرة سيئة، بل دعمها متنبيًا وجهة نظرها، قائلًَا: "أنا معاكى وبدعمك علشان انتي طلبتي كده قدام الناس كلها".

وتابع: "مستحيل هترضي جميع الأطراف علشان كل واحد بيشوف الموضوع بمنظوره هو أو هي، ربنا يكرمك ويرزقك بحد ابن حلال بجد، وميكونش داخل يلعب أو يتمنظر علشان الشو وكده".

وطالبها بتحري الدقة في الاختيار: "دققى في اختيارك بجد.. وده قرار شجاع منك.. ربنا معاكي".

الهجوم

إيمان ترفض تجربة مها: بتتاجر بنفسها على الملأ

كان لإيمان.أ، صاحبة الـ24 عامًا، وجهة نظر مختلفة إذ رفضت ما قامت به "مها" وعرض نفسها للزواج، قائلةً: "لما واحدة بتعرض نفسها للزواج بيكون لشخص واحد ارتضته دينا وخلقًا وبتعرض عليه هو، لكن مش عارضه على أمة لا إله إلا الله على الملأ كده، أيا كانت ظروفها ده أقل ما يقال عليه إنه متاجرة بنفسها".

سامح يرفض أفكار مها: كده ضامنة اللي هيجيلك هيصونك؟

لم يدافع سامح.ر، صاحب الـ27 عامًا عن فكرة مها، مشيرًا لكونها لا تتناسب مع العادات والتقاليد، إذ قال: "أنا ضد الفكرة تماماً، هي صحيح معملتش حاجة حرام، بس مش عاداتنا نعمل كده، يا حبيبتي خليكي في بيتك معززة مكرمة ونصيبك هيجيلك، واللي مكتوبلك هتشوفيه، وانتي مكبرتيش، يعني اكبر منك وربنا بيرزقهم بالزواج والذرية الصالحة".

وتابع مستنكرًا: "يعني لما تعملي كده ضامنة اللي هيجيلك هيصونك؟ وميفكركيش بالفيديو ده؟ ولا الناس هترحمك من كلامهم وتعليقاتهم السخيفة؟".

مها أسامة توضح أسباب عرض نفسها للزواج

وروت مها أسامة، التي تبلغ من العمر 32 عامًا، وتخرجت في كلية التجارة بجامعة عين شمس، لـ"هن"، أسباب إقدامها على هذه التجربة، قائلةً: "الاكتئاب وتفشي فيروس كورونا والحالة الاقتصادية كان الأسباب التي دفعتني لهذا الأمر".

وعن رد فعل أسرتها قالت: "أنا معملتش حاجة غلط، كان في نقاش وتوصلنا لإني مسؤولة عن قراري".

مها أسامة تتعرض للتنمر والعنصرية وابتعاد أصدقائها عنها

ظهرت "مها" في مقطع فيديو مصور مدته 8 دقائق و16 ثانية، عبر حسابها على فيس بوك، انتقدت السلوكيات الناتجة عن تأخر الفتاة عن الزواج من قبل المحيطين بها ومن قبل المجتمع، من واقع تجارب شخصية لها، قائلةً: "أنا هتكلم عن موضوع بيضايقني وبيمسني أنا شخصيًا واتعرضت له قبل كده، وهو العنصرية والتنمر على البنات اللي اتأخروا في الزواج، كان عندي صحاب كتير جدًا كنا بنخرج وبنتكلم في تفاصيلنا، ولكن بعدوا عني لما اتجوزوا بدون أي مبررات".

وتابعت الفتاة الثلاثينية خلال مقطع الفيديو: "التنمر بالفتاة اللي تأخرت عن الزواج بيتعب نفسيًا، والناس بتنبذها وبتشوف فيها حاجة غلط".

ووجهت رسالة للفتيات المتزوجات بصفة عامة قائلةً: "لما تقرري تبعدي عن بنت مش متزوجة بتبقي شايفة الموضوع ازاي؟، إنها ناقصها حاجة ومينفعش تبقى صاحبتك ومتعزميهاش في بيتك، خايفة على زوجك أو معندكيش ثقة في نفسك، مش لاقية تفسير غير إنه مرض عميق".

وعن نظرة المجتمع للفتاة غير المتزوجة، قالت: "المجتمع بيفرض عليها قيود زي إنها تتنازل وتاخد واحد متجوز أو أكبر منها في السن، وبيرجعوا يلوموا على اختيارها بعد كده لو حصل وانفصلت".

ووجهت رسالة للفتيات غير المتزوجات، قائلةً: "عايزة أقول لأي بنت اتأخرت في الزواج ده نصيب وهو اختبار علشان تكوني قوية، ومش كل البنات كده أنا بس اللي متوفقتش في صحابي".

عبير صبري تدعم مها أسامة: عايزة تتستر

وقالت الفنانة عبير صبري، عبر حسابها على إنستجرام: "أنا اتفاجئت زي ناس كتير بالفيديو بتاع البنت المحترمة اللي طلبت فيه إنها تتجوز، ناس كتير هاجمتها وقالت إنها عاوزة تكون ترند زي أصحاب التصرفات الغريبة من العري الفاضح أو التصرفات العجيبة أو غيره".

وتابعت عبير صبري: "لكن الحقيقة أنا تعاطفت معاها وشفت إنها اتعاملت مع المجتمع بطريقة الجديدة، وقررت تكلم أو تشتكي على أكبر نطاق، واللي عرفته إن مها أسامة، بنت من عيلة محترمة وغنية، وهي بتشتغل، لكن منطوية وخجولة، وصديقاتها المتزوجات مش بيعزموها، بيخافوا لانها مش مرتبطة".

وأضافت: "مساأة إنها في بداية التلاتين، بتؤرقها، فلجأت للفيديو وطلبت إنها تتجوز بالحلال، مطلعتش في فيديو فاضح مثلا ولا قالت عاوزة أصاحب، هي عاوزة تتجوز وتتستر وتحب وتتحب، أنا بدعمها، يمكن الطريقة خضتنا لكن مفيش غلط، عاوزة تتجوز وتعيش حياتها صح وترضي ربنا، ادعولها وبلاش تهاجموها، بلاش توصلوا كل الناس لليأس، الكلمة الطيبة صدقة".

من هي مها أسامة؟

1- مها أسامة، من محافظة القاهرة، وتبلغ من العمر 32 عامًا.

2- تخرجت في كلية إدارة أعمال بقسم اللغة الإنجليزية بكلية التجارة، جامعة عين شمس، خلال عام 2009.

3- اعتادت على الخروج في مقاطع فيديو مصورة عبر حسابها، لتتحدث عن أمور الحياة المختلفة.

4- ظهرت في مقطع فيديو مصور تعرض نفسها للزواج، وأرجعت السبب للأزمة الاقتصادية وتفشي فيروس كورونا المستجد.

5- تلقت الكثير من عروض الزواج من الشباب، حيث أجمع أغلبهم على استيفائهم الشروط والمواصفات التي حددتها.

6- تعتبر نفسها مثيرة للجدل، بحسب المعلومات الشخصية المدونة على حسابها.

7- أعلنت عقب خروجها في مقطع الفيديو خسارة عملها.

8- يبلغ عدد متابعيها عبر حسابها ما يقرب من مليون شخص.

9- انتقدت محتوى منصة "تيك توك"، والفتيات اللاتي يظهرن خلاله.