رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

زيارة لـ"عم جمال" من "إسراء" ورفاقها: "فرحناه ونسيناه أحزانه"

كتب: غادة شعبان -

06:41 م | الأربعاء 09 يناير 2019

رجل مسن

رجل في أوائل الستينات من عمره، فرقه القدر عن زوجته بعد قصة حب كبيرة جمعت بينهما، لعجزه عن الإنجاب، يقطن بمفرده بالبدرشين في الجيزة، بعد انفصاله عن زوجته، لا أنيس ولا رفيق بجواره.

زادت محنة "جمال" بعد تعرضه لحادث فقد على إثره ساقه، وأصبح بلا مصدر رزق، رغم فقدانه الأهل والأولاد، الإ أن القدر جمعه بمجموعة من الشباب بمختلف الأعمار، أدخلوا على قلبه السعادة وأمضوا بعضا من وقتهم معه.

وذكرت إسراء محمد، 21 عاما، أحد المسؤولين عن group "ولاد العم " على موقع "فيس بوك" والخاص بمساعدة المسنين، التابع لجمعية "رسالة"، أثناء حديثها لـ"هُن"، والتي تعمل بنشاط "الابن البار"، وتدرس في قسم الإعلام، بكلية الأداب، الأنشطة الخاصة بالـ group الذي جرى إنشاءه منذ 6 أشهر.

"بننزل للمسنين المشردين في الشوارع، وبندخلهم سواء في الجمعية عندنا أو أي جمعية تانية، بخلاف الزيارات المنزلية"، تتحدث "إسراء" عن طبيعة عمل الـgroup، مضيفة: "بنروح للناس البيت نعملهم أكل، ولو محتاجين بطاطين أو أي مستلزمات بنوفرها، ده غير الرحلات الترفيهية اللي بنوفرها ليهم".

وعن زيارة أفراد الـgroup، لـ"جمال"، قالت: "حد نزل على الجروب حالة إن فى راجل اسمه جمال، عنده بتر في رجله، محتاج أكل، فعملنا استكشاف للمكان ولحالته وزرناه".

وأضافت: "العادة بناخد الأكل ونجهزه في البيت، ولكن بعد ما عرفنا أن عم جمال لا يملك بوتجاز، قررنا نشتريله أكل جاهز".

"قسمنا نفسنا مجموعات، مجموعة تنضف البيت وتظبطه، ومجموعة تانية تقعد معاه وتحاول تفرحه وتسمع حواديتة وكلامه"، بحسب إسراء.

ورغم معاناة "جمال" الإ أنه يتمتع بخفة الظل: "إحنا لما روحنا اكتشفنا إن الناس اللي بيروحوا يقعدوا معاه بيعملوا فيديوهات ساخرة، وبينزلوها على اليوتيوب".

4 ساعات، كان وقتا كافيا لإدخال السرور على قلبه، وبالرغم من فقده نعمة الأولاد، إلا أن أفراد الـgroup صاروا جزءا من عائلته.

وتابعت إسراء: "اكتشفنا إنه بيربي قطط كتير، رغم أنه معندوش غير بواقي الطعام اللي بياخدوا من الناس، فبدل ما ياكل الأكل ده بيخليه للقطط".

واختتمت حديثها: "عم جمال قالنا حسستوني إني مش لوحدي وعندي أولاد، رغم إن ربنا ما رزقنيش بأولاد".