رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

بعد غلاء أسعار "الشنط المدرسية".. أمهات يتجهن إلى القديم: "هنجيب منين"

كتب: ندى نور -

01:33 م | الخميس 16 أغسطس 2018

لغلاء اسعار الشنط المدرسية أمهات اتجهن إلى القديم..

حوارت ومناقشات دارت بين عدد من أولياء الأمور، عبر صفحة "اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم"، على "فيس بوك"، مع اقتراب دخول المدارس وغلاء الأسعار، اتجه عدد من أولياء الأمور إلى استخدام الشنط القديمة.

وعبرت ولية أمر عن استيائها من غلاء أسعار الشنط، قائلة: "بشترى نوع القماشة جينز علشان تعيش معاهم كام سنة"، وأضافت ولية أمر أخرى: "بنجيب شنط ماركة وبتستمر معانا سنتين".

وتابعت ولية أمر: "هنضبط شنط السنة اللي فاتت هنجيب منين يعني"، وقالت أخرى: "العام الماضي جبت شنطة ماركة بـ750 هغسلها بس وهيروح السني دي بيها".

وأكدت ولية أمر، أنها أقنعت طفلتها أن تذهب بحقيبتها القديمة، قائلة: "بنتي راحت k.g 1،2 بنفس الشنطة، وقبلها سنة في الحضانة واقتنعت إن شنطتها كويسة وتروح بيها عادي السنة دي، ولسه هجيب شنطة لأخوها لأني مش ضامنة الأسعار السنة اللي جاية هاجيبها وأشيلها"، مضيفة أن أقل حقيبة وصل سعرها إلى 300 جنيه.

وفي السياق ذاته، قالت  قالت عبير أحمد مؤسس "اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم"، في بيان لها، إن عدد كبير من أولياء الأمور اضطروا إلى عدم شراء الشنط المدرسية واستخدام القديمة، وذلك بسبب ارتفاع أسعارها خاصة شنط "الماركة".

وناشدت "عبير" تجار الشنط بتخفيض الأسعار وعدم المغالاة في أسعار الشنط المدرسية، ومراعاة ظروف أولياء الأمور، ووجهت حديثها لأولياء الأمور، قائلة: "متركزوش أوي على الماركات واشتروا الشنط بالأسعار اللي تناسبكم".