رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

بالصور| "حفلة" رواد "سوشيال ميديا" على "خطيب آية الخاين"

كتب: سارة سند -

02:28 م | الخميس 17 أغسطس 2017

صورة من التعليقات

أثارت القصة التي كتبتها حسناء الديباوي، عبر صفحتها على موقع "فيس بوك"، الكثير من ردود الفعل، بعد كتابتها منشور تحذر فيه فتاة لا تعرفها تدعى "آية" من محاولة خطيبها استرجاع "الشبكة" تمهيدا لفسخ الخطبة.

وكتبت الديباوي، في منشورها: "إلى آية القاطنة بمدينة العاشر من رمضان وخطيبك من طنطا وبيشتغل في العاشر وبكرة هيروح معاكي فرح بنت خالتك.. خطيبك قاعد دلوقتي ورايا في الميكروباص في طريقه للعاشر وبيتفق عليكي مع واحدة اسمها ريهام عشان يسيبك ويخطبها، بس بيشوفوا طريقة عشان ترجعيله الشبكة، وغالبًا هيقولك إن عنده أزمة مادية وعايز ياخد منك كمان 15 ألف جنيه فلوس الجمعية اللي هتقبضيها أول الشهر".

وبعدما حظيت الرسالة بأكثر من 10 آلاف "شير"، وصلت بالفعل إلى آية التي أعلنت إنها "فركشت" خطوبتها من خطيبها المتآمر، واستطاع نشطاء "فيس بوك"، بمساعدة صديقة آية، الوصول إلى الحساب الشخصي الخطيب الذي "يخونها مع ريهام".

آخر صورة وضعها "محمد"، الشخص الذي يفترض أنه خطيب آية السابق، كانت يوم 15 أغسطس، حيث كتب: "آه يا زمن مفيش حد بيسأل على حد، مفيش حد بيسمع الشكوى، ومحدش بقف جنب"، لكن رواد "سوشيال الميديا" تفاعلن مع "البوست" وكتبوا عشرات التعليقات التي تدين تصرفه المشين وغدره بخطيبته السابقة آية، حيث كتبت بيري حسام: "وحياتك انت لو كنت قدامنا متعرفش كنا عملنا فيك إيه"، وكتبت سارة الشاذلي: "مصر بحالها عرفت إنك نصاب"، أما ريهام بهاء فكتبت له: "والله تستاهل، علشان اللي بييجي على الولايا مابيكسبش".

 

 

الكلمات الدالة