رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

للرجال فقط

البلوجر بولا سالم يتعرض للتنمر بسبب شعره: قصيته وهتبرع بيه لمصابي السرطان

كتب: غادة شعبان -

12:35 م | الإثنين 02 مايو 2022

البلوجر بولا سالم

تحدث الإنفلونسر والبلوجر بولا سالم، عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات «إنستجرام»، عن كواليس تعرضه للتنمر والسخرية بسبب شعره الذي يحافظ على الاهتمام به و عمل روتين يومي له، من قبل الرواد والمتابعين خلال السنوات الأخيرة.

وشارك البلوجر بولا سالم، صورتين له إحداهما بشعر طويل، والأخرى قص  ضفيرة الشعر، متحدثا عن المضايقات التي تعرض لها: «أنا بحب شعري جدا، آخر مرة قصيت شعري كان من 5 سنين، فى خلال الـ5 سنين دول اهتميت أني أعالج شعري علشان يبقي صحي أكتر وشكله أحلى ويطول بطريقة صحية وسليمة».

كواليس التعرض للتنمر والسخرية

وتابع البلوجر بولا سالم، خلال المنشور الذي شاركه، عبر حسابه على موقع تبادل الصور والفيديوهات: «اتعرضت أكيد للتنمر ومضايقات سخيفة ومواقف كتيرة مش لطيفة».

رغم المضايقات التي تعرض لها البلوجر بولا سالم، إلا إنه وضع أمنية محددة أمام نصب أعينه وسعى لتحقيقها، من أجل أطفال ومرضى السرطان، إذ تحدث عنها: «كل اللي كان فى دماغي هو اليوم ده، أني أقص شعري والضفيرة يكون طولها 30 سم علشان أتبرع بيها لطفلة أو طفل فقدوا شعرهم علشان بيتعالج من السرطان ويتعمل بيها باروكة ليه أو ليها، ويكون سبب ان حالتهم النفسية تكون أحسن، حبيت شعري أكتر لما عرفت أن ممكن يفرق مع طفل محتاجه».

شروط التبرع بالشعر لصالح مرضى السرطان

ووجه كلامه للأشخاص الراغبين في التبرع لمرضى السرطان، موضحا شروط التبرع: «لو حابين وعايزين تتبرعوا بشعرك، دي شروط التبرع، أن الضفيره أو ديل حصان يكون 20 علي الأقل وملمومة من أولها وآخرها باستك، وأن الشعر يكون مش مقصف أو بايظ، لازم الشعر يكون مغسول كويس وناشف كويس جدا قبل ما يتحط في كيس أو ظرف».