رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

بعد اعترافات المتهم بالتحرش بـ«فتاة العمرانية».. أول تعليق من والدتها

كتب: منة الصياد -

11:18 م | الأربعاء 30 يونيو 2021

تحرش

شعور بالندم الشديد، أبدى خلاله الشاب الثلاثيني المتهم بالتحرش بـ«فتاة العمرانية»، اعترافاته أمام أجهزة الأمن، عقب القبض عليه، إذ قال خلال التحقيقات: «كانت ساعة شيطان، أنا عاكستها فعلا وكمان اتهورت لما ضربتها بالقلم، ندمان طبعا على اللي حصل».

تفاصيل الواقعة

وتعود تفاصيل الواقعة منذ أيام، بعد أن ظهرت السيدة هبة رجب، والدة الفتاة «ليلى»، خلال مقطع فيديو تجاوزت مدته 4 دقائق، عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، وهي تستغيث وتنهار من البكاء الشديد، قائلة: «يا جماعة أنا ست وحيدة مليش غير بنتين في الدنيا دي كلها، واحدة في الإعدادية وواحدة في الثانوية، البنت نزلت النهاردة تاخد الدروس بتاعتها مع المدرسين من الساعة 9 الصبح لحد الساعة واحدة ونص، وأنا بتابعها في التليفون عشان الدرس بعيد في آخر الهرم».

وواصلت السيدة حديثها: «دلوقتي جتلي لقيتها فجأة بتصوت وبتتصل عليا وبتقولي إلحقيني يا ماما، سألتها في إيه اللي حصل؟ لقيتها مرمية في الشارع، وواحد نزل من عربية وبيتحرش بيها وبيشدها وبيقولها تعالي أعمل فيكي حاجات مش كويسة».

تعليق والدة فتاة العمرانية عقب اعترافات المتهم 

وفي تصريحات خاصة لـ«هن»، أعربت والدة فتاة العمرانية، عن سعادتها البالغة عقب سرعة ضبط المتهم والقبض عليه.

وقالت السيدة هبة رجب: «اتبسطت لما عرفت أنه اتمسك، لأني كل مشكلتي إنه كان شخص مجهول بالنسبة لي وكنت عايزة أوصله بأي شكل، ومكنتش عارفة أخد حقي منه، ومشكلتي معاه في الأقلام اللي ضربها لبنتي على وشها، ومستنية القضاء يجيبلي حق بنتي وإهانتها بالمنظر ده».

تفاصيل الجريمة

واتهمت فتاة العمرانية شابًا بالتحرش بها وقالت في تحقيقات النيابة العامة، إنها كانت عائدة من درس في الساعة الثانية ظهرًا، وعندما وصلت في محيط منزل أسرتها أجرت اتصالا مع والدتها وطمأنتها بأنها في محيط المنزل، لكنها فوجئت بشاب يلاحقها عقب خروجها من المكتبة لشراء بعض احتياجاتها ويعتدي عليها بكلمات خادشة للحياء، وعندما اعترضت على تصرفاته، نزل من سيارته واعتدى عليها بالضرب ولطمها مرتين على وجهها وفر هاربًا، قبل أن يتمكن أصحاب المحال التجارية من الإمساك به.