رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

"حبيبة" تبدع في الرسم بالخيوط.. "بحول الكاب التقليدي إلى تحفة فنية"

كتب: ندى نور -

10:37 ص | الثلاثاء 09 يونيو 2020

حبيبة أيمن ترسم بالخيوط

فكرة مبتكرة، قررت حبيبة أيمن، 20 عامًا، الاختلاف بها عن الآخرين، عن طريق الرسم على "كابات"، حتى تحول شكلها التقليدي المتوفر في الأسواق، إلى تحفة فنية بأشكال مختلفة.

رغم اختلاف فن الرسم على "كابات" عن مجال دراستها بالفرقة الثالثة، كلية الآثار جامعة دمياط، إلا أن مشروع الرسم بالخيوط كانت هوايتها التي استغلتها لتحوله إلى مشروع تتكسب منه، "كنت من أوائل الناس اللى رسموا بالخيط على الكابات"، وفق حديثها لـ"هُن".

كان وجود أشكال تقليدية في الأسواق من "كابات" سببا للتفكير في مشروع مختلف، "كنت في الصيف بنزل تدريبات كتير، الجو بيكون شمس وحر، وكنت عايزة اشترى كاب بس كنت عايزاه يكون مميز مش تقليدي، وشكله حلو كدا، وللأسف ملقتش اللي كنت بدور عليه في مصر وحتى اللي لقيته كان علي مواقع أجنبية، ومش بنفس الشكل حتى اللي كنت متخيلاه".

كان تشجيع أصدقائها المستمر لها، سببا للتفكير في المشروع، "كان نفسي اعمل حاجة مميزة وجديدة ومش متوفرة في السوق عجبتنى الفكرة وبدأت ارسم بالخيوط على الكابات، وعملت صفحة على انستجرام bobinio_embroideryy".  

كانت المشكلة التي واجهت "حبيبة"، ارتفاع اسعار الخامات ورغم ذلك رفضت بيع القباعات بأسعار مرتفعة، "كانت مشكلتى أن المواد غالية والشغل صعب أوى وكنت لازم اعرض الحاجة بسعر متوسط واغلى كاب عندى بـ80 جنيه".

كانت سرقة صفحتها سببا في الشعور بالإحباط ولكن تشجيع من حولها للاستمرار ومعاودة عملها من جديد جعلها تقرر استكمال مشروعها،"المكسب الحقيقى لما بلاقي الناس عجبها الكاب بحب انبهار الزبائن بالفكرة".

أمنيات تتمنى الفتاة العشرينية تحقيقها منها دمج فكرة مشروعها مع دراستها عن طريق الرسم والكتابة باللغة الهيروغليفية على "كابات"، "نفسي اسمى يكبر أكتر في المجال ده".