أخبار تهمك
«ناهد» تقيم دعوى: «طلقني بالتلاتة.. وعايز يعاشرني في الحرام»

بعد 5 سنوات من الزواج، ادعت «ناهد.ع» الشابة الثلاثينية ربة منزل، طلاقها من زوجها «عماد.س» صاحب محلات ملابس، أكثر من 3 مرات كانت الأخيرة خلال «فويس نوت» عبر «واتسأب»، لجأت إلى محكمة الأسرة لإقامة دعوى ثبوت طلاق حملت رقم 154/ 2018 في محكمة الزنانيري.

سنوات من الحياة الزوجية التي تخللها خلافات عديدة، كان زوجها سريع الغضب ويلفظ الطلاق، موضحة: «أول مرّة طلقني فيها كان بعد 4 شهور جواز اتعصب عليّ وحدف في وشي صينية مكرونة بشاميل حرقت رجلي وكنت حامل.. غضبت فترة عند أهلي ورجعنا وخلفت وقعدنا فترة كويسين.. وفي عيد ميلاد ابني التاني اتخانقنا بسبب علاقاته النسائية المتعددة ولما ضبطت شات جنسي بينه وبين واحدة قالي غوري أنتي طالق وكانت دي تاني مرة».

نحو 3 أشهر من الانفصال عاشت الشابة الثلاثينية في منزل أسرتها لتعود بعد استشارة دار الإفتاء: "طلقني فترة ورجع ردني من غير ورق، سألنا في دار الإفتاء ورجعنا تاني وخلفت ابني التاني وكانت الدنيا ماشية لكن مفيش فايدة رجع تاني للخيانة والمرة دي اكتشفت فيها إنه متزوج عرفي من زبونة عنده مطلقة".

وأضافت: "ولما واجهته ضربني وساب البيت ومشي وبعد أيام حاول يصالحني مرة تانية وقال إنه بيحبني وهيطلق الست التانية واتخانقنا على الواتس أب وشتمني وطلقني في فويس نوت الكلام ده من شهر ولاقيته جاي عايز يصالحني تاني وراح لأهلي عشان يردني".

وتابعت: "لكن أنا كدا اطلقت 3 مرات ولما سألت شيخ قالي لازم محلل لو كان طلقني برضاه المرات اللي فاتت لكنه قال إنهم كانوا وقت غضب وميحسبوش ومُصر يردني كدا.. فلجأت لإثبات الطلاق المرة دي عشان مش عايزة أعيش في الحرام".

وفي ذات السياق قال محمود مروان المستشار القانوني، إنه لا يجوز إثبات الطلاق عبر التطبيقات الإلكترونية «فيس بوك وتويتر وإنستجرام»، أو من خلال الرسائل النصية، موضحًا أن الزوج المطلق الذي ينكر الطلاق يجوز أن يكون أحد يستخدم هاتفه المحمول، لذا فالشرع ينص على شاهدي عدل.

وأضاف لـ«هن»، أن الطلاق يثبت من خلال الشهود مثل الجيران أو الأبناء، موضحًا أنه معنى شاهدي عدل أن يكونا من طرف الزوجة والزوجة أو ألا توجد مصالح بينهما.

الكلمات الدالة

أخبار قد تعجبك