رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

علاقات و مجتمع

سألنا البنات تتجوزي الخام ولا الخبرة.. "المهم ميعرفش علينا واحدة"

كتب: آية أشرف -

03:48 ص | السبت 15 سبتمبر 2018

سألنا البنات تتجوزي الخام ولا صاحب التجارب

على الرغم من كونه أمرا ذكوريا بحتا، فدائمًا ما يشغل بال الرجال ماضي زوجته، وهل هو الرجل الأول بحياتها، أم تعلق قلبها ومشاعرها بغيره من قبل، الأمر الذي يضعه البعض معيارًا للحكم على المرأة، بينما يجده البعض لا فائدة منه، وأن الماضي للماضي، "لا يشفع ولا ينفع". 

إلا أن الأمر أصبح في اهتمامات الفتيات اليوم، فأصبحن هن أيضًا يبحثن عن ماضي الرجل، وبناء عليه يضعن اختياراتهن، هل أتقبل الرجل صاحب التجارب المتعددة، أم البعيد عن الخبرات النسائية؟. 

"لا طبعًا اللي عنده تجارب.. الخام ممكن يسيبني"

هكذا أوضحت فتاة، تُدعى سماح 27 عامًا من القاهرة، قائلة: "الراجل الخام هيتعلم فيكي كل اللي ميعرفوش في العلاقة العاطفية أو الزوجية عمومًا، وبعدين هيروح يعرف عليكي واحدة غيرك".

وتابعت ساخرة: "زي اللي خد كورس لغات وعاوز يجرب النتيجة بتاعته". 

وردت ريم محمود، 24 عامًا قائلة: "الخام دا أول ما هيجرب هيحب ينوع بقى بعد الجواز هيقرفك، أما المجرب ربنا هيهديه بعد الجواز لو مليتي عينه". 

كما علقت آية سيد، طالبة بكلية السياسة والاقتصاد قائلة: "اللي ليه تجارب طبعًا، لأن الراجل الخام وعن تجربه هايبقي لخمة ومش هايعرف يبسطك". 

وعلى الجانب الآخر تبنت بعض الفتيات وجهة نظر مُخالفة، فقالت طالبة بكلية الصيدلة تُدعى أماني عبدالقوي، قائلة: "الراجل الخام واتعلموا مع بعض أسس الرومانسية درجة درجة"، وأيدتها منة سيد: "الراجل اللي معندوش تجارب لأن بتاع البنات وصاحب التجارب عمره ما هيشبع حتى لو اتجوز".