رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

سيدة تروي مشكلتها بسبب إدمان زوجها للشابو: «مش بينام وتصرفاته زي الأطفال»

كتب: محمد عزالدين -

09:39 م | الجمعة 18 فبراير 2022

برنامج ماما دوت أم

سلط برنامج «ماما دوت أم»، المذاع على شاشة قناة «dmc»، وتقدمه الإعلامية فاطمة مصطفى، في ثاني حلقات البرنامج اليوم الجمعة، الإدمان وآثاره السلبية على الحياة الأسرية والأبناء.

«تصرفاته مش طبيعية وصاحي 24 ساعة»، بهذه الكلمات حكت إحدى السيدات، التي رفضت إظهار وجهها أمام الكاميرا أو كشف اسمها، معاناتها مع زوجها بسبب إدمانه المواد المخدرة، «تحسي إني قاعدة مع حد مش عارفاه أصلا».

تصرفات غريبة بسبب «الشابو»

وكشفت السيدة عن تصرفات غريبة لزوجها نتيجة لإدمانه مخدر «الشابو»، من ضمنها دخوله للمطبخ لأوقات طويلة، وهذا كان أحد أسباب شكها من تصرفاته، «دخلت عليه لقيته ماسك حاجة شبه الكريستال وفيها حاجة شبه حبات الملح ولما يسخنها تتحول لدخان ويشمه»، لافتة إلى أنه لم تكن تعرف ما يفعله ولكن بعد بحثها في الإنترنت اكتشفت أن هذه المادة هي «الشابو».

وعن تأثير المخدرات على زوجها، قالت إن زوجها لا ينام أبدًا «كنت عايشة مع حد مش بكامل وعيه، وبيعمل تصرفات كأنه بيبي صغير، مش حد ناضج بيعملها، ممكن عشان يغير لمبة يقف على حوض فيكسره، مفيش عقل شغال».

وأوضحت أن من ضمن التأثيرات هو التخيل بأشياء ويعيشها، «كان بيتهمني بحاجات ويحط كاميرات، وقالي أنا مسجلك، فقولتله أنا مش عاوزة أشوف لإني واثقة في نفسي بس وري لأهلك الكلام ده».

رفض والدته لعلاجه سبب طلاقي

ولفتت إلى أنها أنجبت ابنها في 2013 بعد 6 أشهر من الزواج، «مشكلتي إني بنت ناس، وإني حبيت لآخر وقت وأحافظ على والد ابني، كنت ممكن أقدم فيه بلاغ بتعاطيه الشابو، بس مكنتش حابة شكله في شغله ميبقاش حلو».

وأشارت إلى أن حماتها أنكرت كل ما تقوله ونفت بأن يكون ابنها يتعاطى المخدرات، «قالتالي إنتي بتكدبي وأكيد ابني مش بيشرب الحاجات دي واتلاقيكي شايفالك شوفة، وقولتلها هدعم ابنك لحد ما يتعالج من الإدمان وسبب وصولي للطلاق رفضها للفكرة اللي طرحتها».