رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

مطبخ

حكاية أشهر وأقدم محل كشري «بيتي» بحدائق القبة: «عمو سعيد» بدأ بعربة في الشارع

كتب: منة العشماوي -

09:02 ص | الإثنين 14 فبراير 2022

كشري عمو سعيد

منذ أكثر من 50 عامًا، كان يقف «سعيد» بعربة بأحد شارع في حدائق القبة لبيع الكشري «البيتي»، ومع مرور السنوات، تمكن من فتح محل صغير بنفس المنطقة، ومرت الأيام وبدأ هذا المشروع يورث للأبناء والعائلة ثم الأحفاد.

«عمو سعيد» هو اسم أشهر محل كشري بيتي بمنطقة حدائق القبة، ولم يتم تغير اسمه حتى الآن، كما احتفظت العائلة بمذاق هذه الوجبة الشعبية، رغم اختلاف الأجيال.

50 عامًا على عربة الكشري 

«مدحت» أحد أحفاد عمو سعيد، والمسؤول عن العربة والمحل حاليا، حكى لـ«هن»، تفاصيل الكشري البيتي: «إحنا أقدم عربية كشري في حدايق القبة من اكتر من 50 سنة، وكان معانا واحد تاني بردة وقفل وجدي اللي كمل».

ورد حفيد عمو سعيد على الفرق بين الكشري الخاص بهم وبالآخرين من المنافسين، بأنهم يعملون على طهي جميع مكوناته مثل المنزل: «يعني الرز بنعمله بالشعرية ومطبوخ مش مسلوق زي المحلات، والصلصة متسبكة والعدس والبصل والمكرونة ومش بنحط حمص، ومكنش عندنا دقة، أنا لسه عاملها من قريب».

«وانت بتاكلو كشري عمو سعيد هتحسي أنه مختلف عن أي حد».. هكذا وصف مدحت الكشري البيتي الخاص بهم والذي يأتي إليه الناس خصيصا من أماكن مختلف: «إحنا كمان لينا ناس معينة من زمان بتيجي عمرها ما غيرتنا».

أسعار كشري عمو سعيد تبدأ من 3 لـ13 جنيها

وعن الأسعار، شرح مدحت أن كشري عمو سعيد أقل من جميع المنافسين، موضحا أن لديه طبق بـ8 و10 و13 جنيها: «ولسه عندنا كمالة بـ5 جنيهات اللي ناس كتير لاغتها، وبنبيع كمان في كيس بيبدأ من 3 جنيهات».