رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

«المركب مامشيتش.. ماكانش ينفع أبقى جوز الست».. محمود الجندي يتحدث عن علاقته بعبلة كامل

كتب: غادة شعبان -

01:42 م | الأحد 11 أبريل 2021

عبلة كامل ومحمود الجندي

تزوج الفنان محمود الجندي والفنانة عبلة كامل، في عام 2003، واستمر الزواج لمدة عامين، فكان السلام والود والحب منقطع النظير الغالب على طبيعة العلاقة، وطالما تحدث عن بداية قصتهما سويًا التي بدأت من خلال فيلم «الطوفان»، حينما رُشحا للدور من قبل المخرج بشير الديك، والذي قدر موهبتهما وثقل شخصيتهما وأدائهما المبهر في تجسيد الشخصيات.

ويتزامن اليوم، 11 إبريل، ذكرى وفاة الفنان محمود الجندي، الذي رحل عن عالمنا في عام 2019، ويُقدم «هُن» لقطات من علاقته بالفنانة عبلة كامل، خلال السطور التالية.

وسبق وأن تحدث الفنان عن كواليس علاقته بالفنانة عبلة كامل، إذ قال:«كنت بدور عليها في بعض الأوقات مش بلاقيها، هي ليها بطولات ونجومية أكثر مني، وده أثر فيا أووي، خاصة أنهم كانوا يختارونني معها في الأدوار مجاملة لها، وده لا يصح لأني راجل بحترم موهبتي ونفسي، وده أثر في العلاقة، وده مش أصول البيت اللي اتربيت فيه.. لحد ما اتفقنا على الانفصال بناء عن رغبتها، وده كان اتفاقنا إننا نخرج بالمعروف لو مرتحناش». 

محمود الجندي عن انفصاله عن عبلة كامل: «المركب ممشيتش»

وتحدث الفنان محمود الجندي، خلال استضافته مع الإعلامية « سمر يسري»، قائلًا:«الزواج أصله نظام اجتماعي كيميته غريبة شوية، الاتنين عليهم مسؤوليات إزاي يعملوا تطبيع للعلاقات ببعضها، بيبقى واقف على ثقافة الاتنين مع بعض، وإمكانياتهم المادية والاجتماعية، وازاي يعيشوا مبتفرقش حتى لو ولاد عم ومولودين في مكان واحد، المهم يكون عندهم استعداد يمشوا المركب ولا لا».

محمود الجندي يتحدث عن علاقته بعبلة كامل

وتابع الفنان، «المركب ممشيتش بيني أنا وعبلة، لظروف خارجة عن إرادتنا إحنا الإتنين، ربنا بيوفق الإنسان في حاجات، يمكن علشان اتجوز الجوازة اللي أنا فيها دلوقتي، هي مراتي دلوقتي مش بشكر فيها لأنها مراتي».

وأشار الفنان محمود الجندي، خلال اللقاء، «كان فيه أعمال بتتعرض عليا مجاملة لعبلة كامل، بس معملتهاش، لما حسيت إن الحكاية هتبقى كده قولت مينفعش أبقى جوز الست، وبشتغل علشان يجاملوها، وكانت نجمها أعلى مني وبتعمل بطولات، مكاني أنا كراجل البيت تكون المنطقة الأقل».