رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

سيدة خمسينية «تخلع» شاب عشريني: «بيصحى متأخر ويقعد مع أصحابه على القهوة»

كتب: دعاء الجندي -

02:02 م | الثلاثاء 22 يناير 2019

سيدة خمسينية «تخلع» شاب عشريني: «زهقني بقعدة القهوة ومشاكل أمه»

بعد أقل من عام على الزواج، أقامت «نادية. م» صاحبة الـ59 عامًا، دعوى «خلع» ضد زوجها «أحمد. م» 27 عامًا، لاستحالة العشرة بينهما، بعدما واجهت مشكلات صعبة بسبب زواجهما.

خطبة لم تدم سوى نحو شهر ونصف، تروي «نادية»: «تعرفنا صدفة في أحد الفنادق الكبرى في شرم الشيخ.. كنت نزيلة هناك وهو كان بيشتغل مدرب غطس وطلعنا رحلة سوا مع بعض من صديقاتي واتعرفنا وبعد فترة انجذبنا لبعض وطلب يتجوزني استنينا شوية عملنا زي خطوبة بسيطة كدا عشان نتعرف أكتر على بعض وقعدنا حوالي شهر ونص وكتبنا الكتاب واتجوزنا.. وبعد ما الصيف خلص رجعنا الفيلا بتاعتي في القاهرة وبدأت المشاكل والنكد.. اتغير ومبقاش يقعد معايا وبيصحى متأخر من النوم ويخرج مع أصحابه».

رفض اجتماعي وأسري واجهته السيدة الخمسينية بسبب ارتباطها بزوج يصغرها بنحو 30 عامًا: «عندنا عقول غريبة في مصر مبتفهمش إن ممكن يكون في حب وارتباط للست في أي وقت وأي سن.. أنا ست حرة ومن حقي أتجوز أي وقت وأي حد أنا عايزاه محدش له عندي حاجة ولا حد بيصرف علي جنيه أنا اللي بدفع.. بعد عودتنا للقاهرة بدأ يروح بيت أهله ويطلب مني إنه يبات عند أمه كام يوم مكنتش برفض لأنهم أهله في النهاية لكن الموضوع زاد جدا وبقى يقعد مع أصحابه على القهوة وبدأ يطلب فلوس كتير عشان يقعد مع أصحابه على القهوة إضافة لزن أمه عايزاه يتجوز واحدة صغيرة فزهقت.. وأنا مش عايزة مشاكل».

قرار بالزواج اتخذته «نادية» دون تراجع عنه: «معنديش مشكلة أتجوز تاني وتالت وعاشر.. ايه اللي ينقصني ومبعملش حاجة حرام أتكسف منها ده حلال ربنا وشرعه.. أنا ست جميلة وراقية وعايزة استمتع بحياتي بجانب شريك حياة أي كان عمره المهم يريحني»، وعن أسرتها توضح: «بنتي عارفة إني اتجوزت ومعندهاش مشكلة أبدا ولا ده بيأثر على علاقتنا.. هي متجوزة وعايشة في كندا من سنين وبزورها وتزورني وعلاقتنا راقية جدا».

انتقاد حاد لما وصفته السيدة الخمسينية بـ«مجتمع شرقي ذكوري»: «الأجانب عندهم ده عادي يتجوزوا في أي سن وأي واحد تحبه أبيض أسود طخين رفيع أو صغير أو كبير شوفي الرئيس الفرنسي متجوز مدرسته وأكبر منه بقد ايه وبقى رئيس لازم نكون متحضرين.. المهم ينبسطوا ويعيشوا حياتهم كويس.. لكن هنا في مصر عندنا عقول غريبة ما بيفهموش الفرق.. عايزين يعملوا زي الهنود الست اللي جوزها يموت يحرقوها وراه يقتلوها.. طب ليه».

وتابعت:« ليه بيبصوا على الناس أنتو مالكم حد بيصرف عليّ أنا عندي أصحابي كتير متجوزين أصغر منهم وعايشين حلو ومبسوطين ورجالة كتير بيتجوزوا أصغر منهم بكتير جدا بس بالنسبة للناس عادي.. المهم الست تكون محافظة على رشاقتها وجمالها وروحها حلوة.. أنا حظي المرة دي مكانش قد كدا مش معني كدا هبطل أحب وموجودة في المحكمة أطلب الخلع زي أي زوجة عادية مفياش حاجة أتكسف منها.. أنا مبهتمش بالتخلف اللي زي ده المهم أنا أكون سعيدة في حياتي وأنا الحمدلله مبسوطة جدا».

 

الكلمات الدالة