هو
حفلة خلع

"هم وانزاح"، عنوان حفلات الطلاق والخلع التي تقام الآن، هموم تراكمت واستمرت طويلا وكان نهايتها حفل تقيمه بعض المطلقات احتفالا بهذه المناسبة، يقتصر على الأهل والأصدقاء المقربين، وفي جلسة عائلية احتفلت ياسمين، 33 عامًا بخلع زوجها ونشرت صورا لكعكعة حفل الخلع وكتبت عليها "حفلة خلع".

نجحت في خلع زوجها بعد سنوات من التعب النفسي، تقول أثناء حديثها لـ "هُن"، "مكنش في بينى وبينه مشاكل بس أهله ربنا يسامحهم هم اللي خربوا علينا من شكهم فيا طول الوقت وتمكنهم من التأثير عليه".

وتابعت، "أنا خلفت منه بنتين ومن كتر تأثره بكلام أهله شك في بناته رغم أن احنا أقارب و وقرر انه يعملهم تحليل DNA".

قصة حب جمعت "ياسمين" بزوجها إلا أن تدخل الأهل كان كفيل بطلاقهما: "مكنتش عايزة غير اني أعيش معاه في آمان أنا وبناتي"، وأضافت، "أنا كنت عايشة معاه في الكويت ولينا شقة في مصر لما رجعت لاقيت أهله قاعدين في شقتنا وبيقوله مينفعش تعوضي لوحدك وجوزك مش موجود".

واستكملت، "لما شك فيا قررت اطلق رفض فرفعت قضية خلع وقبلها أخد كل ذهبي ورافض يصرف على بناته بقاله أكتر من 3 شهور"، وتابعت، "ياريت أهله اكتفوا بكده كمان حاولوا يفهموا إني بعمل أعمال لأهله".  

سعادة عجزت "ياسمين" عن وصفها بعد حصولها على الخلع، وكانت حياتها معه "كابوسا" تخلصت منه، لذلك قررت إقامة حفل بعد موافقة المحكمة على الخلع.