رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

«عائشة» تخلع زوجها: «بيفطر كشري»

كتب: دعاء الجندي -

03:44 م | الإثنين 07 يناير 2019

«عائشة» تخلع زوجها: «بيفطر كشري»

 بعد نحو عامين على الزواج أثمر عن إنجاب طفلتهما الوحيدة «جنة»، أقامت «عائشة. م» صاحبة الـ26 ربيعًا تعمل مربية أطفال في إحدى دور الحضانة، دعوى «خلع» حملت رقم 1943/ 2018، من زوجها «محمد. ع» 29 عامًا محاسب، لاستحالة العشرة بينهما، ما يجعلها تخاف ألا تقيم حدود الله.

زواج تقليدي بدأت به حياتهما الزوجية، تروي «عائشة» لـ«الوطن»: «اتعرفنا بشكل تقليدي عن طريق خالته اللي كانت جارتي في بيت أبويا.. واتقدم لي كان شاب محترم وجاهز واتفق مع أهلي واتجوزنا بعد أقل من سنة خطوبة كان بيزورنا فيها كل جمعة وأوقات بنخرج بس مع حد من عيلتي عشان والدي كان بيرفض أكون لوحدي معاه.. طول الخطوبة كان شخص كويس عيبه عيلته كانت مستواها أقل مننا شوية وهوعصبي جدا بس وبيشتم كتير لكن كل الرجالة كدا».

خلافات وعدم توافق التربية والعادات دفعها للانفصال عن زوجها: «جوزي محترم وكريم لكن طبعه صعب ومشكلته النضافة الشخصية وبيحب الأكل الحرش.. بعد شهر العسل على طول بدأت أكتشف عادات جوزي الغريبة من أول عشقه لأكل الكشري الصبح في الفطار لحد عدم اهتمامه بنفسه ولا نظافته الشخصية وده مش طبعنا في بيت أبويا وبدأت أعمله جبن وبيض وحاجات خفيفة في الأول كان يهزر ويقولي هناكل ده وبعدين تجيبي الفطار بقى فكنت بجيبله فول وطعمية لكن لقيته بيقولي عايز كشري وطبعا البتنجان ده أساسي معاه في أي وجبة.. حجته دي طريقة أكله وكل واحد ياكل على كيفه».

محاولة للتأقلم مع طباع زوجها، توضح: « بعد فترة من الجواز قولتله لأن مبقتش قادرة استحمل ريحة بوقه.. طلبت منه أكتر من مرة ميقربش مني إلا لما يغسل أسنانه في الأول كان بيستجيب لكن بعد كدا بقى يقولي هو أنا في مدرسة ويعترض بشكل وحش وزعيق وإهانة وفي مرة اتهمني إني على علاقة بشخص تاني ومبقتش بحبه وزعل وساب البيت أسبوع وبعدها رجعت صالحته مرة تانية.. اتغير بسيط ورجع تاني بحجة إن دي طريقته في الأول والحياة ولو مش عاجبني يتجوز عليّ».