رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

التاسعة على الثانوية العامة: وهبت كل وقتي للمذاكرة.. وحلمي كلية الألسن

كتب: غادة شعبان -

12:52 م | الخميس 12 يوليو 2018

نادين أحمد هاني

عبرت الطالبة نادين أحمد هاني، الحاصلة على المركز التاسع لشعبة الأدبي بمجموع 407 درجات، بمدرسة طلائع الكمال الخاصة لغات بنات، قائلةً: "أنا مبسوطة جدا، مش مصدقة، كنت بحاول طول السنة أجيب مجموع كويس، وحلمي إني أدخل كلية الألسن، لأن أنا بحب اللغات جدا، وعايزة أدرسها وأتعمق فيها بشكل أكبر".

وقالت: "مكنش ليا نظام معين، حتى لو وقت قليل، بس أقدر أجمع، مش شرط عدد الساعات، كنت واهبة كل وقتي للمذاكرة".

وأضافت: "بعد ما شوفت نتيجتي، فرحت بيها جدا، لأن ربنا كافئني بعد كل الصعوبات اللي واجهتني، وإن ربنا مضيَّعش تعبي، لأن والدي تعبان، وبيمر بأزمة صحية عسيرة".

وأعلن الدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، في مؤتمر صحفي اليوم، أسماء الأوائل في امتحان شهادة إتمام دراسة الثانوية العامة للعام الدراسي 2017/2018، حيث شهدت نتيجة هذا العام تفوقا ذكوريا على الإناث بواقع 28 طالبا مقابل 22 طالبة، في خطوة لم تحدث منذ سنوات عدة.

وعبرت والدة الطالبة عن فرحتها بنجاح ابنتها، قائلةً: "أنا طايرة من الفرحة بيها، حققت أملي فيها، وربنا كرمني بيها وكرمها".

وأشارت إلى أن ابنتها "كانت بتذاكر من أول السنة، أولا بأول، ومكنتش بتراكم الدروس عليها، وتعبت في الآخر، بس المذاكرة الجدية من أول السنة جابت نتيجة ونفعتها".

وتابعت: "كانت تمارس رياضة الكرة الطائرة، إلى جانب هواية الرسم، عندما كانت في مرحلتي الإعدادية حتى أولى ثانوي، ثم انقطعت لتتفرغ للدراسة والمذاكرة".

وأضافت: "كانت تعيش فترة من التوتر والتعب، خاصة أيام شهر رمضان الكريم، وعيد الفطر المبارك، من طول الامتحانات، خاصةً فترة الصيام، كانت بتتعب جدا بس بتقول كله هيهون لما ربنا يكرمني ويفرحني وميضيعش تعبي ولا مجهودي".

واستطردت: "هنكافئ نادين بإنها تختار الهدية اللي هي عايزاها، سواء موبايل جديد أو كاميرا، لأنها بتحب التصوير، ونطلع نسافر أي مكان تحدده تغير جو بعد تعب ومجهود طول السنة".