رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

مطبخ

"الديكوباج".. ديكورات للمنزل بـ"المناديل والبلاستيك القديم"

كتب: دعاء نادي -

04:19 م | الأحد 25 فبراير 2018

الديكوباج

"ديكوباج" أوراق مناديل ملوّنة وبلاستيك قديم، نوع من الفنون السهلة التي يمكنك ممارستها بالمنزل لاعتماده على أدوات بسيطة من السهل استخدامها فهو فن بسيط في تعليمه وتصميمه وتكون أشكاله في النهاية عبقرية ودقيقة، يسمى فن "الديكوباج" في الاستخدام على الأسطح مثل "الأسطح الخشبية والزجاجية والمعدنية والبلاستيكية"، وعادة ما تستخدم في "الديكوباج" أوراق مناديل السفرة الملونة وأوراق تعرف باسم "ورق الأرز" وأوراق تجليد الكتب المزركشة بالإضافة إلى إمكانية استخدام الصور الشخصية والعائلية.

آية عبد الغني سلامة، فتاة عشرينية وأم لطفل يبلغ من العمر عاما مقيمة في السعودية تعمل في "الديكوباج"، منذ فترة طويلة فتقول: "بدأت من وأنا عندي 9 سنين أجرب وأرسم أشكال مختلفة والحمد لله قدرت أنمي الموهبة، وربنا بيكرمني"، وعن دراستها وعلاقته بعملها وموهبتها.

وأضافت "آية": "أنا خريجة كلية فنون تطبيقية وساعدني مجال دراستي في شغلي جدًا وقدرت من خلاله إن أفكر قبل ما أطلع أي قطعة عشان تعجب الناس، ويعرفوا أن بشتغل بشكل مختلف لأن أنا من زمان وأنا بحب الفنون والتلوين وكمان عشان الفن ده مش معروف أوي فبحاول أوصله بشكل مختلف".

وأكدت الفتاة، أن مجال "السوشيال ميديا" كان له الفضل الأول في عملها ومعرفة الناس بها، فتقول: "أنا شغلى كله بيكون عن طريق البيدج بتاعتي والحمد لله قدرت أكون علاقات كويسة بيني وبين زبايني حتى لو بواجه بعض الصعوبات في مسألة المادة بس بحاول أكسبهم وأعرفهم إن ده شغل (هاند ميد) بيعتمد على المجهود والتفكير والحمد لله بقدر أوصلهم ده".

"بابا وماما هما اللي لهم كل الفضل بعد ربنا إني أوصل لكل اللي أنا فيه دلوقتي هما بيشجعوني بشكل كبير جدا عشان أكمل رغم ظروفي وبيتي وبنتي الصغيرة بس الحمد لله بقدر أظبط ده عشان نفسي أحقق حلمي"، بحسب وصف آية.

وتابعت: "نفسي البيدج تتعرف بين الناس وأبقى مميزة في شغلي ولما تيجي سيرة الديكوباج يبقى اسمي مميز، وأفتح جاليري خاص بيه"، هذا ما تحلم آية بالشهرة بين مجتمع فن الديكوباج وتتمنى أن تصبح علامة مميزة بين مصممين هذا الفن.

main_image_label main_image_label main_image_label main_image_label main_image_label main_image_label main_image_label
الكلمات الدالة