رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

طالبات هندسة الأزهر يكرمن أستاذهن: كان بيعاملنا زي بناته وبيدينا الكتب مجانا

كتب:  نهى نصر -

08:01 م | السبت 13 مايو 2023

طالبات كلية الهندسة

«من جد وجد ومن زرع حصد»، مقوله جسدها الدكتور علي راشد، الأستاذ بكلية الهندسة جامعة الأزهر، عندما قررت طالبات الكلية أن يكرمنه نظرا لمجهوده وحسن تعامله معهن في الـ3 سنوات التي درسها لهن، وسلمنه درعا فخريا وتبرعن بصدقة جارية تحمل اسمه.

تكريم طالبات كلية الهندسة لأستاذهن علي راشد 

أرادت طالبات كلية الهندسة رد الجميل لأستاذهن نظرا لجهوده التي بذلها معهن أثناء الدراسة: «الدكتور علي كل سنة بيدينا مادة مختلفة بس السنة دي كان بيدينا نظم مواءمة وكان بيتعامل معانا بطريقة كويسة جدا، فإحنا حبينا نكرمه على كل مجهود  قدمه لينا وكل شرح قدمه لينا واستفدنا منه»، بحسب ما ذكرته الطالبة هند محمود، إحدى طالبات الدفعة في حديثها لـ«هن».

قبل انتهاء آخر محاضرة فكرت الطالبات في طريقة لتكريم أستاذهن، إذ قررن عمل صدقة جارية باسمه وتقديم درع له يحمل اسمه: «إحنا كنا بنفكر إزاي نفرح الدكتور زي ما هو كان بيفرحنا فبعدين اتفقنا نعمل بئر مياه في قرية مش فيها ميا باسمه كنوع من الصدقة الجارية وبعدين قدمنا ليه درع في المحاضرة».

رد الجميل 

حالة من الفرحة والسعادة سيطرت على الدكتور على راشد، إذ كانت الدموع تتساقط مع عينه أثناء تكريمه من الطالبات: «الدكتور كان بيدمع لما شاف الفيديو بتاع البئر اللي عملنا ليه وفضل يشكرنا وكان مبسوط جدا» وذلك بحسب ما ذكرته الطالبة «ولاء القاضي».

كلمات مؤثرة وصفت الطالبة أستاذها بها قائلة: «دايمًا بنوصفه إنه هين لين في كل تعامله معانا وإنه فعلاً أب مش بس أستاذنا وبيحترمنا وبيعتبرنا بناته وبيجتهد ويخلص جدًا في عمله وبيعمل أكتر من واجبه كمان»، مشيرة إلى أنه كان دائما قبل بدء العام يوفر لهم الكتب الدراسية مجانا دون مقابل.