رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

حكاية الكلب «خبيزة» بمعرض الكتاب لتعليم الأطفال مشاعر الفرح والفراق من وحي حياته

كتب: آية أشرف -

10:33 م | الخميس 26 يناير 2023

قصة خبيزة بمعرض الكتاب

داخل أروقة معرض الكتاب الدولي، تحديدًا بجناح C11، ربما يكون هو وجهتك الأولى إذا كان طفلك من عشاق الحيوانات الأليفة، يفضل تربيتهما، إذ طرحت كلًا من الكاتبة نرمين مجدي، والفنانة هناء مدحت، قصة «خبيزة» المصورة، التي تنقل للأطفال مُحبي الحيوانات الأليفة، مشاعر ثمينة بين الفرح والحزن، والأمل والفراق والوداع، من وحي حياة «الكلاب». 

لتأخذ الطفل معها في مغامرة شيقة مع بطل الحكاية «خبيزة» بعد أن انقلب حاله وتبدلت حياته حين سُلب من حضن أمه وذهب لحياة جديدة، فما ينتظر خبيزة؟ ولماذا سمي هذا الكلب بهذا الاسم؟ أسئلة عديدة تجيب عنها القصة الموجهة للأطفال.

القصة من وحي أحداث حقيقية

تؤكد هناء مدحت، صاحبة رسومات القصة، 34 عام، إنها مُجرد كتاب «كوميك» مبني على الرسومات، وليس مجرد نصوص صريحة، حتى تصل للطفل بسهولة: «القصة عبارة عن كتاب كوميك لاحداث مغامرة عاشها كلب صغير ورحلته وسفره والناس والحيوانات اللي قابلها وفي القصة بنحكي ليه اتسمى خبيزة على اسم فراشه الخبيزاء».

وعن أحداث القصة الرئيسية، أوضحت الرسامة «هناء» لـ «هُن» إن القصة من وحي أحداث حقيقية عاشتها مؤلفتها الكاتبة نرمين بدر، ولكن بأختلاف الاحداث: «وحتى الرسومات استلهمتها من كلبي علشان اقدر اخد منه الحركات والتعبيرات واقدر اعبر عنها في القصة واعبر عن حاله الكلب في كل مغامرة». 

الهدف معرفة مشاعر الحيوانات

هدف وحيد تسعى إليه القائمات على القصة المُقدمة للأطفال، وهو خلق روح الرحمة بالحيوانات الأليفة: «الهدف من القصة إن الطفل يعرف أن الحيوانات بتحس وليها عالم وعيلة وحياة، ويعرف ازاي يتعامل مع الحيوانات ولو شاف حيوان ضال يتصرف ازاي ويتعلم الرحمة والحب، غير إنها بتعلم طفلك المشاعر المختلفة من الحزن والفقد والفراق حتى الفرح والسعادة، وبيفهم مفهوم السفر، وكيف تكون تربية الحيوانات الأليفة والمعاملة الكريمة ورعايته له». 

الرسم انفعال لكل جملة     

 وحول رسمها لانفعالات وتعبيرات «الكلب» بطل القصة، أكدت إنه عن طريق المعلومات المنطوقة على لسان أبطال القصة والجمل التي يسردها الكلب خبيزة: «بنحكيها برسومات اكتر من جمل مكتوبة لأن الرسومات بتعبر عن الحالة اللي بيعيشها خبيزة في كل مغامرة».       

واختتمت: «الرسومات عبارة عن كوميك كل كادر بيحكي تسلسل الاحداث من أول ما خبيزة اتولد ومراحل اختيار اسمه لحد ما سافر بلد تانية واتبنته اسرة وحياته معاهم، وإزاي تاه واتخطف منهم ورحلته عشان يحاول يرجع ليهم لحد ما تتغير حياته في شلتر للحيوانات الضالة ويتعرف علي حيوانات تانية وبيرجع لاصحابه في آخر القصة»