رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

«علا» تصطحب السيدات للرحلات وحصاد الياسمين: «ليهم كيلو من المحصول في الريف»

كتب: آية أشرف -

06:10 ص | الأحد 30 أكتوبر 2022

رحلات علا

من الغربية للشرقية، مرورًا بالفيوم وبورسعيد والإسكندرية، حتى سيوة والخروج لبلاد الحرمين وزيارة الكعبة الشريفة، كان هذا خط سير السيدة «علا سليمان» التي قررت تدشين مجموعة على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» في محاولات منها لجمع أكبر عدد من السيدات، للتنزه بكل قرى ومحافظات البلاد، في محاولات منها لتخفيف العبء وضغوطات الحياة عليهن.

الستات اللي معايا من فوق الـ35 حتى الـ55

محاولات ناجحة بدأتها «علا» منذ أكثر من عامين، للإعلان عن رحلات مختلفة بكافة محافظات ومدن البلاد: «عملت الجروب عشان حاسة أن الستات فعلًا محتاجة إنها تخرج وتتحرك وتسافر، وبدأت السيدات ينضموا لينا، ونلعن عن رحلات ونزور كل المدن، وبيجي معايا سيدات من فوق الـ 35 سمة وحتى 55 سن المعاشات، وجدات كتيرة بتيجي تكون صحاب جديدة معانا» . 

فرحة وبهجة بين السيدات، وكأنهن صبايا في العشرين من عمرهن: «بتروح نزور أماكن جديدة مش الرحلات التقليدية، بنعمل بروجرام مختلف ويزوروا قرى مختلفة وفنادق، وأماكن زراعية يحصدوا بإيديهم كمان». 

تنشيط السياحة الريفية

السياحة الريفية هي هدف «علا» بحسب حديثها لـ «هُن» إذ قررت تخصيص نصيب الأسد من رحلاتها التي تعلن عنها عبر مجموعتها «يلا نفصل» أن تكون للريف، لزيارة القرى الريفية والتوعية بأهمية الزراعة المصرية، ومشاهد خط سير تلك المحاصيل: «بنزور أماكن زراعية مختلفة، ونساعدهم يحصدوا الخضراء، خاصة في محافظة الغربية وموسم حصاد الياسمين، اللي كررناه 8 مرات، غير حصاد الخضروات والفواكه الطازجة من الفيوم بإيدينا».

فرحة عارمة بين السيدات وهن يحصدن المحاصيل بأنفسهم: «بخليهم يحصدوا الزرع طبعًا بالتنسيق مع أصحاب الأرض، وكل سيدة ليها كيلو من المحصول اللي بتحصده بإيديها». 

عمرة مع بعض 

لم تهمل السيدة تنظيم فوج لزيارة الحرم، وأداء العمرة الشريفة: «كانت أصعب وأجمل رحلة، لأنها خدت إجراءات كتيرة، لكن نجحنا فيها وكانت أسعر لحظات حياتنا».