رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

موضة وجمال

أكثر أبراج البنات «كسلا».. «مبتحبش تنظف وبتتعب بسرعة»

كتب: منة العشماوي -

09:13 م | الأحد 30 يناير 2022

عبير فؤاد خبيرة الأبراج

الكسل من أكثر الصفات التي ينزعج منها الآخرين، إذ يرفض صاحبه عمل أي شيء، أو المساعدة أو المشاركة، إذ يتحججون بعدم وجود طاقة لديهم، ولعل الفتيات هم الأكثر اتصافا به، لذا تقدم عبير فؤاد، خبيرة الأبراج عبر «هن» أبراج البنات الكسلانة، أي التي تنتهي طاقتها بسرعة سواء في كل شيء، أو في بعض الأمور.

أبراج البنات الكسلانة

برج الثور

صاحبة برج الثور يبدو عليها أنها تميل إلى الكسل ولكن في الحقيقة، هي تحب الاستمتاع بحياتها وإيقاعها في الحياة بطيء، ما يجعل طريقتها هادئة في الحياة من أجل الاستمتاع بيومها موضحة عبير فؤاد: «وكتير منهم بيناموا كتير عشان كده الناس بتفتكرهم كسولين، لكن هما كمان عندهم قوة تحمل جدا يقدروا يعملوا الحاجات الشاقة، أحيانا بس بيبقوا كسلانين في عملية التنظيف، لأنها مش بتستهويهم، وفي الغالب لازم يكون عندهم شغالة».

وأضافت خبيرة الأبراج عن صاحبة برج الثور، أنها يمكن أن تعطي طاقتها للطبخ لأنها تحب الأكل ولكنها لا تحب التنظيف تريد من ينظف وراءها: «ممكن من هنا بيتقال عليهم كسلانين في تنضيف البيت لكن مش في كل حاجة». 

برج الميزان 

صاحبة برج الميزان، طاقتها قليلة ولكن عندما الفترة التي تعمل بها تكون بكل طاقتها: «بتشتغل بكل ما تملكه بس بتتعب بسرعة، وهي دايما بتدور على الكمال بس مشكلتها بتتعب بسرعة، وتقدر تعمل بس فجأة طاقتها بتنتهي وتبقى مش قادرة تكمل، ولو عايزة تنام هتنام حتى لو قعدة وسط الناس، زي الأطفال مش بتحس بالتدرج ده فجأة تلاقي نفسها نايمة»، بحسب وصف عبير فؤاد.

صفات برجي الحمل والأسد

برج الحوت 

صاحبة برج الحوت هي شخصية حالمة، وتحب تعيش في خيال بشكل أكثر لذلك أغلب وقتها بتحلم قائلة عبير: «في منهم بيلحقوا يدركوا أن لازم يقوموا يحققوا أحلامهم وفي منهم بيفضل مكتفي بالأحلام ، لكن في جزء منهم منقدرش نقول عليهم كسلانين، وعندهم الكسل مفيد جزء من الإبداع ، بشرط انه يقوم يحققه».

برج الأسد

صاحبة برج الأسد تحب السهر بالليل والنوم كثير في النهار: «وهما نقدر نقول عليهم كسلانين بيشتغلوا حبه صغيرة، ميحبش يهين نفسه اللي هو كتر خير الدنيا اشتغلت ليكم ساعتين تلاتة لأنها ملكة».