رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

علاقات و مجتمع

الصور الأولى من حفل خطوبة محمد هاني وشقيقة زوجة حسام غالي

كتب: يسرا محمود -

11:33 م | الجمعة 09 أكتوبر 2020

خطوبة محمد هاني

تداول رواد إنستجرام، صورا ومقاطع فيديو من حفل خطوبة محمد هاني لاعب الأهلي، على لميس شقيقة زوجة حسام غالي لاعب الأهلي السابق ومدير الكرة الحالي بنادي الجونة.

وأطلت العروس بفستان بدون أكمام طويل ومزين بالنقوش، فيما أطل العريس ببدلة كلاسيكية قاتمة اللون، وسط حضور عدد من الأهل والأصدقاء ولاعبي الأهلي، وكان من بينهم رمضان صبحي المنتقل حديثا لبيراميدز.

 

يشار إلى أن الكابتن حسام غالي أعلن اعتزاله في مؤتمر صحفي، إبريل 2018، لتغالبه دموعه أثناء حديثه، قائلًا: "أنا خالص مش قادر".

وقالت لميس زوجته، في مداخلة هاتفية، "حسام بعد الاعتزال بقى أهدى، وفترة الجونة خليته ريلاكس، ومفيش ضغوط في البيت".

وأضافت أن شخصيته لم يتغير في عصبيته، "الأهلي بيت حسام، وخطوة كويسة ليه، لكن بردو الجونة هو عامل فيها شغل كتير، وهتبقى في حتة تانية".

وتدخل حسام، "أنا رايح الجونة مخصوص عشانها"، وتكمل زوجته، "أخد رأيي قبل ما يروح وطبعا، وأنا بروح ورا حسام في أي حتى، والأسرة أهم حاجة، ولاعب الكورة يبقى بعيد ومعسكرات ومش مع بعض".

 

 

وأضافت، "كنت ما صدقت إنه اعتزل، عشان نبقى مع بعض، جاله عرض الجونة، قلت مش معقول هنبعد تاني، فقررت إني أخد الأولاد ونروح معاه نعيش هناك"، وأكملت حديثها عن شخصية زوجها في البيت، "النادي الأهلي عند حسان حاجة مقدسة، وكان زعلان لما مشي، لكن كان قراره فلازم أسانده".

ورغم العصبية والضغوط ترى لميس أن زوجها يليق به كل عمل متصل بكرة القدم، سواء كان إداريا أو مدربا أو معلقا، حيث قالت، "والله مش عشان أنا مراته وشهادتي مجروحة، حسام هيبقى برفكت في التلاتة، مدرب خطير بس لازم نهدى ونحط دماغنا في التلاجة، وكذلك يليق به التحليل لأنه لبق في كلامه، وهو كذلك يليق به أن يكون إداري، لأنه ساطع في الجونة".

ثم انتقلت للحديث عن حب زوجها حسام غالي لكيان النادي الأهلي، "حسام بيتبسط للأهلي وانتمائه للأهلي وهو نمرة وان حتى وإحنا في الجونة، لازم بيتبسط للفوز دي مفهاش كلام"، وأضافت أنها تتمنى أن يكون مادو وسليم ابنيها في نفس مكانة زوجها حسام غالي.