رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

علاقات و مجتمع

بسبب كورونا.. "عبير" تصطحب الكوافير دليفري للزبائن

كتب: مها طايع -

10:28 م | الأحد 17 مايو 2020

تصفيف الشعر

تختلف عادات وتقاليد عيد الفطر المبارك هذا العام بسبب إجراءات الوقاية من فيروس كورونا، خاصة فيمت يتعلق بزيارة السيدات لصالونات التجميل فى تلك الفترة، لكن بعض العاملين فى مجال التجميل وتصفيف الشعر لجأوا إلى حيلة لاستغلال الموسم لصالحهم، عبر تقديم الخدمة ولكن "دليفري".

عبير مصطفى، صاحبة صالون تجميل فى منطقة جسر السويس، عرضت أمام زبائنها اللاتي يخفن من التردد على الكوافير الخاص بها خدمة الزيارة المنزلية خلال موسم العيد: "الحجوزات جات لي كتير من أول ما أعلنت عن الخدمة على صفحتي على الفيس بوك، اتبسطوا جدًا أنهم هيقدروا يحتفلوا بالعيد زي ما هما متعودين".

وأعلنت «عبير» عن الخدمة قبل 7 أيام من العيد، حتى تتمكن من زيارة أكبر عدد من السيدات: "كل حاجة كانوا متعودين يعملوها فى الكوافير باعملها فى البيت، ومعايا أدواتي زي البادكير والمانيكير وتنضيف الوش وعمل ماسكات وصبغات للشعر والحواجب وقص الشعر"، مؤكدة أنها تغلبت على خوف بعض السيدات من زيارتها فى صالون التجميل بهذه الطريقة التى تضمن عدم خروجهن من المنزل أو احتكاكهن بأحد: "على الأقل أعوض الخسارة اللى خسرتها الفترة اللى فاتت بسبب كورونا".

تعقم "عبير" أدواتها قبل الزيارة المنزلية، وتضطر أيضًا لاصطحاب إحدى العاملات معها بالمحل، لمساعدتها: "لو المشوار قريب باخد 20 جنيه، ولو بعيد شوية باخد 30 جنيه، وكمان الكوافير مفتوح لأي واحدة عايزة تيجي".