رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

ماما

أولياء أمور مدرسة نرمين إسماعيل يستغيثون بعد تحديد ميعاد الامتحان.. والمديرة: واخدين احتياطاتنا

كتب: ندى نور -

03:43 ص | السبت 02 مايو 2020

مدارس نرمين إسماعيل

ارتباك شديد أصاب طلبة وأولياء أمور مدارس نرمين إسماعيل بمنطقة التجمع الخامس، والشروق، بعد القرارت الأخيرة التي أقرتها إدارة المدرسة لمرحلة الصف الثالث الثانوي قسم الأمريكان، وتحديد مواعيد الامتحانات في المدرسة يوم 31 مايو الجاري، رغم قرار وزارة  التربية والتعليم باعتماد قسم الأمريكان على إجراء المشروع البحثي فقط.

أوضحت "ر.ط" ولية أمر طالب بالصف الثالث الثانوي، في المدرسة والتي رفضت ذكر اسمها خوفا على نجلها، "إدارة المدرسة اتحدت كل القوانين، وقررت إقامة الامتحانات في مقر المدرسة من يوم 31 مايو، وأرسلت إيميلات للطلبة للالتزام بالحضور.

وأضافت أثناء حديثها لـ "هُن"، لم تكتفي إدارة المدرسة بذلك بل تم تهديد الطلبة بفصلهم من المدرسة حال الاعتراض على القرارات، "الطالب المعترض هيتشال منه درجات أعمال السنة ودي بتأثر على دخول الطلبة الجامعة وممكن يتفصل من المدرسة، ده قرار مدرسة مش قرار عام".

وأشارت "ح.م"، ولية أمر آخرى بالمدرسة، "إحنا مختلفين عن نظام الثانوية العامة معظم الطلبة النظام الأجنبي خلصوا المفروض نخلص يوم 12 مايو، إحنا خايفين على أولادنا وأي وسيلة للاعتراض بتقابل بتهديد الطلبة مفيش اسلوب للتفاهم مع أولياء الأمور".

وترفض إرسال ابنتها إلى الامتحانات خوفا عليها: "التجمعات لازم تحصل سواء قبل الامتحان أو بعده ليه نعرض أولادنا لكده طالما في إمكانية إنهم يعملوا مشروع بحثي أو الاختبار أونلاين"،

متابعة: الأغرب كمان إنهم قرروا بدون حسبان أو دراسة مسبقة ينزلوا الطلبة في آخر شهر مايو قبل امتحانات ثانوية عامة التابعة للوزارة بكام يوم".

مديرة المدرسة: إحنا واخدين الاحتياطات اللازمة

وردا على شكاوى الطلبة وأولياء الأمور، قالت نرمين إسماعيل، مديرة المدارس، لـ "هُن"، إن إدارة المدرسة تحرص دائمًا على تحقيق مصلحة الطلبة والامتحانات ضرورة لتقييم الطالب، "كل اتنين هيمتحنوا في فصل إحنا ملتزمين في كل حاجة وبنخاف على أولادنا وهنعمل كل الإجراءات الاحترازية لحماية أولادنا وأي ولي أمر عنده مشكلة يقدر يتواصل مع إدارة المدرسة".