رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

علاقات و مجتمع

"يا ترى الدور على مين".. شقيق ياسمين عبدالعزيز عن الحب: بيوصل للشك والقتل

كتب: يسرا محمود -

11:37 ص | الأربعاء 08 أبريل 2020

ياسمين عبدالعزيز وشقيقها

عقب أسابيع من إعلان الفنانة ياسمين عبدالعزيز ارتباطها بالممثل أحمد العوضي، إثر خلافات مع شقيقها وائل عبدالعزيز، تحدث الأخير عن الارتباط والحب، في أحدث منشور له، عبر حسابه على موقع "فيس بوك".

وقال "وائل": "في ناس اتخلقت واتخلق ليهم الحب، ودوّل نسبه قليلة، وقد تكون اندثرت في ظل كل مغريات الحياة، وفي ناس تانية بتدور على الناس إللي تحبها بالطريقة اللي هما يستهلوها"، واصفًا الحب بـ"شيء مخيف". 

وأشار إلى أن تلك المشاعر يمكن أن تؤدي إلى الشك والغيرة، وأحيانًا القتل، مضيفًا: "الناس بتفضل تدور على الحب عشان تعيش فيه للحظات قبل ما تنقلب العلاقة للأسوأ.. وهما الشوية دول بس، اللحظات الأولى في أي علاقة إللي بتفضل عايش عليهم أيام كتير بعد انتهائها.. الإنسان يفضل يحب بكل ما يملك اللي قدّامه عشان يجي في يوم ويخونه أو يزهق منه أو ينجذب لشخص آخر أو العلاقة نفسها توصل لفقدان الإحساس إلي بيقود للملل". 

ونعى شقيق ياسمين عبدالعزيز، نهاية العلاقات العاطفية بـ"المأساة"، التي يعيشها 4 أشخاص، "لإن كل شخص هيدور ينسى اللي معاه بشخص آخر.. وهنا أصبح المجتمع مرضى نفسيين من تعدد العلاقات والكل مازال بيدور على شيء مخيف سبب في دمار معظم البشرية اسمه الحب".

واختتم حديثه: "هيجي اليوم اللي قلبك يدوق وساعتها هتبقى بردو بدايه النهايه زي كل القصص والمسلسلات والأفلام اللي في العالم كله، والحب وكل أحاسيسه هدية من ربنا للبشرية وبيحاربه فيها شيطان رچيم ليفتك بالإنسانية.. يا تري الدور على مين".