رئيس التحرير:

محمود مسلم

رئيس التحرير

محمود مسلم

علاقات و مجتمع

"محتاجين تقليل المناهج في الجامعة".. طالبات الكليات العلمية يستغثن بوزير التعليم العالي

كتب: ندى نور -

07:12 ص | الإثنين 30 مارس 2020

طالبات الكليات العلمية يستغيثون بوزير التعليم العالى

تراكمت المناهج وتحولت المذاكرة أونلاين إلى وسيلة طلبة الجامعة بعد تعليق الدراسة بالجامعات لمنع تفشى فيروس كورونا المستجد حتى يبدأ طلبة الكليات العلمية الشعور بمعاناة حقيقية تتجسد في صعوبة التحصيل الدراسى الكترونيًا.

معاناة حقيقية تشعر بها نورا أحمد، طالبة بالفرقة الرابعة كلية طب، بعد تعليق الدراسة والاعتماد على المذاكرة إلكترونيا وشرح التجارب المعملية أونلاين، "صعب جدا نعتمد على المذاكرة عن طريق شاشة ونمتحن في المقررات دي أوقات بتحصل مشاكل في النت علشان كده بيبقى التحصيل الدراسى صعب".

تكرر ندى طارق، طالبة بكلية الطب الطب البيطرى نفس الشكوى منذ الجلوس بالمنزل والاعتماد على المذاكرة إلكترونيا، "المذاكرة بالطريقة دي بتكون صعبة أوى بنحتاج وقت علشان نفهم لأن مفيش وسيلة نقدر نسأل عن الحاجات المحتاجين نفهمها" وفق حديثها لـ "هُن".

وأضافت أن المحاضرات يتم تقديمها للطلبة عن طريق فيديوهات يقوم كل أستاذ مادة بتقديم المادة العلمية من خلال المحاضرات، مطلب واحد تتمنى "ندى" الاستماع لشكاوى طلبة الجامعات وإلغاء امتحانات الفصل الدراسي الثانى أو الاكتفاء بما تم تدريسه للطلبة قبل تعليق الدراسة.

"في ناس كتير مش بتذاكر لصعوبة الاعتماد على المذاكرة إلكترونيا" بهذه الجملة بدأت إيمان عمرو، طالبة بكلية العلوم حديثها، متابعة: "صعب إننا نمتحن في المحاضرات اللي اتذاكرت الكترونيا تقليل المناهج لأنها كتيرة جدا".