رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

"حقود وحسود".. خناقة عبير صبري مع أحد متابعيها بسبب كورونا

كتب: روان مسعد -

06:57 م | الجمعة 20 مارس 2020

عبير صبري

انفعلت الفنانة عبير صبري، بشدة على أحد متابعيها على موقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام"، وذلك بعد مشاركتها فيديو عن فيروس كورونا.

وأيدت عبير صبري، في الفيديو الذي نشرته، استخدام الشرطة الفرنسية للعنف ضد كل من لا يلتزم بقرارات الحكومة لمواجهة كورونا، ودخلت في مشاجرة مع أحد متابعيها.

وكتب أحد المتابعين منتقدا موافقتها على العنف في تعليق: "خليكي انتي في العز والفلوس الكتير، في ناس مش لاقية تاكل ولازم تنزل تشتغل علشان ميموتوش من الجوع، مش كل الناس حالتها زيك".

لتنفعل عليه عبير صبري قائلة: "بس يا حقود يا حسود، ربنا يبعتلك اللي يبص في رزقك ويخليك تفقده، أنا بنزل اشتغل زي كل الناس، حاسب ربنا بقى يا حقود على رزقه للناس".

وكانت عبير صبري، قد نشرت فيديو لاعتداء الشرطة الفرنسية على بعض المواطنين الذي خرقوا قرارات التزام المنازل، وكتبت في تعليقها عليه: "الناس اللي بتتصرف بإهمال وأنانية ولا مبالاة وبتستهين بأرواح الناس لازم لهم المعاملة بالحزم فعلا، وده لازم يحصل في أي شعب مش عاوز يحترم قرارات دولته ويتحدى وينزل لغير العمل الضروري".

View this post on Instagram

الناس اللي بتتصرف باهمال وانانيه ولا مبالاه وبتستهين بارواح الناس لازم لهم المعامله بالحزم فعلا ودا لازم يحصل في اي شعب مش عاوز يحترم قرارات دولته ويتحدي وينزل لغير العمل الضروري ... امبارح فيه كافيهات تحدت الاغلاق وخلو الزبابن جوه الكافيه مع الشيشه وقفلو عليهم من بره عشان الشرطه متشفهومش منتهي اللامبالاه من اللي قاعدين جوه وصاحب الكافيه اللي فاكر نفسه ذكي ومعندوش ضمير لا خايف علي نفسه ولا علي الناس وبيضرب بعرض الحائط اوامر السلامه من الشرطه#AA

A post shared by Abeer Sabry (@abeersabryofficial) on

وأكملت منتقدة ظهور البعض في المقاهي والكافيتيريات: "إمبارح فيه كافيهات تحدت الإغلاق وخلو الزبابن جوه الكافيه مع الشيشة وقفلو عليهم من برة عشان الشرطة متشفهومش، منتهي اللامبالاة من اللي قاعدين جوه وصاحب الكافيه اللي فاكر نفسه ذكي ومعندوش ضمير ولا خايف على نفسه ولا على الناس وبيضرب بعرض الحائط أوامر السلامة من الشرطة".