كافيه البنات
«نائلة» تطلب «الخلع» من «مهندس»: «بطل يفتحلي باب العربية»

زاوج لم يدم سوى 5 أشهر فقط، بعد ارتباط وخطبة حوالي 8 أشهر بين «نائلة.ع»، اسم مستعار، وزوجها «شادي.م» مهندس مدني، ليقف في مفترق طريق أمام محكمة الأسرة، بعد إقامة الزوجة دعوى «خلع» حملت رقم 1548/2018، لخوفها من ألا تقيم حدود الله.

«تعارف صدفة» بدأ حكاية حب «نائلة.ع» 22 عامًا، بعدما تعرفت على زوجها «شادي.م» 31 عامًا، في أحد النوادي الكبرى، تروي الزوجة، لـ«هن»: «اتعرفنا في النادي لعبنا سوا ماتش تنس وكان لسه راجع من هولندا عمل ماجستير هناك كان شخص شيك ومتحضر جدا ودماغه متفتحة.. وأعجبنا ببعض وبعد ارتباط تقريبا 3 شهور اتخطبنا واتجوزنا على طول في فرح كبير لكن بعد الجواز اتغير خالص ومبقاش رومانسي زي الأول».

3 أسابيع من شهر العسل قضتهم الزوجة في سعادة، تضيف: «تقريبا كان جوازنا كله 3 أسابيع دول اللي فرحت فيهم وبمجرد ما رجعنا من رحلة شهر العسل بدأ النكد.. طبعه اختلف خالص بعد ما كان بيخرج معايا ونسهر ونرقص ويفتحلي باب العربية مبقاش يعمل كدا.. أهملني تماما بحجة الشغل وبقى عصبي على طول وبيرفض أخرج لوحدي».

شعور بالإهمال تسبب في إقامة الشابة العشرينية دعوى «خلع» ضد زوجها: «مبقتش فارقة معاه في البيت ولا بيسأل فيّ.. لما عربيتي باظت بعتلي سواق من عنده في الشركة وصلني للبيت ومسألش عني حتى بالتليفون.. عايزني أخلف فورا بدون أي تفكير ولا نقاش رغم إننا كنا متفقين على التأجيل فترة لكن هو بيضغط عليّ جدا وعامل فيها سي السيد كلامه وأوامره بس تمشي.. تغييره وعصبيته الشديدة واختلاف طبعه عن الخطوبة مبقاش مريح بالنسبة لي تماما بقيت حاسة إني عايشة مع واحد عمري ما شوفته ولا عرفته بيخاصمني بالأيام في البيت ولا كاني موجودة.. أخر مرة اتخانقنا خاصمني شهر وشوية فسيبت البيت وروحت عند عمتي ومسألش في فقررت أرجع بيت والدي أقيم فيه لحد فيه لأن والدتي متوفية ووالدي مقيم في الخارج».

أخبار قد تعجبك