أخبار تهمك
وزير التعليم

قالت عبير أحمد مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، إن هناك عدد كبير من أولياء الأمور واجهت أبنائهم بعض المعوقات في المدارس منذ بداية العام الدراسي وحتى الأن، مطالبين الوزارة بالعمل على إيجاد حلول لهذه المعوقات والشكاوى من أجل استقرار ابنائهم في دراستهم.

ووجهت عبير، في تصريحات صحفية، مجموعة من التساؤلات للدكتور طارق شوقي وزير التربية والتعليم، تضمنت: "ما هي أسباب تأخر استلام الكتب المدرسية في عدد كبير من المدارس حتي الأن ونحن في الأسبوع الثالث من العام الدراسي الجديد؟، وكذلك لماذا يوجد عجز في المعلمين في بعض المدارس؟"، مطالبة الوزير الرد على هذة التساؤلات لطمئنة أولياء الأمور وحل المشكلات التي تواجهم، وكذلك سرعة طباعة وتوزيع "دليل ولي الأمر"، حتى يستطيع أولياء الأمور متابعة أبنائهم في النظام الجديد لرياض الأطفال والصف الأول الإبتدائي.

وتفاعل عدد كبير من أولياء الأمور على صفحة اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، عبر صفحة التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، حيث قالت ولية أمر: "مدرسة محمد كريم القومية التابعة لإدارة شرق التعليمية بالإسكندرية.. أولى ثانوي ما فيش كتب لسة"، وأضافت أخرى: "مدرسة الخصوص الرسمية التابعة لإدارة الخصوص التعليمية بمحافظة القليوبية.. المشكلة إن احنا لغاية دلوقتي ماخدناش حاجة، يعني مفيش تعليم أصلًا لأولى ابتدائي تجريبي وضايعين مع الولاد، واستلمنا كتب عربي وباقة بالعربي وكونكت، لكن مفيش شرح وكل مدرس يدخل يكتب على السبورة ويقول للولاد انقلوا وخلاص على كده وحتى الولاد مش بينزلوا بريك وبيفضلوا في الفصول طول اليوم".

وتابعت ولية أمر أخرى: "إدارة السلام التعليمية كلها مفيش كتب كي جي وأولى ابتدائي مخدوش غير كونكت"،  واستكملت أخرى: "الكتب الخارجية بقت ترمين، يعنى سعرها زاد عن الأول، كانت كتاب واحد وسعره أقل وحاليا كتابين للترم الأول والتاني والسعر زاد طبعا، ده غير أسعار الملازم وكل ملزمه بسعر 100 و150 جنية غير الدروس 100 و150 وفي 8 مواد ومفيش وقت لمذاكرة خالص كل ده في سنه أولى ثانوي، أومال هنعمل إيه في تانية وثالثة ثانوي؟".

وأضافت ولية أمر اخرى:"مدرسة سعد زغلول التجريبية لغات التابعة لإدارة المعصرة التعليمية.. مفيش مدرسين ماث وساينس وإنجليزى لـ3 إعدادى، رغم أن المدرسة كانت نموذج يحتذى به"، وتابعت أخرى: "مدرسة نجيب محفوظ الإبتدائية المشتركة التابعة لإدارة حلوان التعليمية.. خامسة ابتدائي استلموا الكتب يوم الخميس الماضي، ولكن ثانية ابتدائي لسه مستلموش"، وقالت ولية أمر أخرى: "مدرسة السلام الرسمية لغات التابعة لإدارة الزيتون التعليمية.. أغلب المدرسين مابيشرحوش، ليه مايبقاش في شرح والتزام بالمدرسة حتى لو ما فيش أعمال سنة؟، ليه بنربط الحضور والالتزام من المدرسين بأعمال السنة؟".

وقالت ولية أمر: "مدرسة المنيا الرسمية لغات بها نقص في مدرسين الماث، ابني لغاية الآن مدخلهوش مدرس ماث خالص، ولما روحنا للمديرة قالت اشتكوا في المديرية"، وتابعت اخرى: "ابني في أولى ابتدائي.. مش قادرة استوعب بياخد إيه، وإيه المطلوب مني في البيت للمتابعة، وبعض المدرسين بيرفضوا التواصل على النت".