رئيس التحرير:

أحمد الخطيب

رئيس التحرير

محمود مسلم

نتيجة الثانوية العامة 2022
للرجال فقط

3 علامات لـ العريس غير المناسب.. «لو حستيها اعرفي إنك داخلة على مرار»

كتب: شريف سليمان -

08:35 م | الإثنين 06 يونيو 2022

الإعلامية إيمان عز الدين

استعرضت الإعلاميات منى عبدالغني، هبة الأباصيري، وإيمان عز الدين، علامات العريس غير المناسب، في حلقة اليوم، الاثنين، من برنامج «الستات مايعرفوش يكدبوا»، على قناة CBC.

وأكدت الإعلامية هبة الأباصيري، أن الغرور أول هذه الصفات فهو مختلف كليا عن الثقة بالنفس، مشيرةً إلى أنّ الرجل المغرور يرى نفسه الأفضل في العالم ولا يمكن أن يخطئ أبدا: «لو حسيتي الإحساس ده اعرفي إنك داخلة على مرار، بيبقى عنده الأنا منفجرة».

احذري من العريس البخيل

وأشارت الإعلامية إيمان عز الدين، إلى أن البخيل ليس عريسا مناسبا على الإطلاق، موضحةً: «الراجل البخيل الجنيه بيطلع من جيبه بالعافية، رغم إنه ممكن يبقى معاه فلوس ومش في ضائقة، لكن على طول بيبقى مدعي الفقر، وعنده ثقافة نُدرة، وبيبقى ده طبع البيت».

ولفتت هبة الأباصيري، إلى أن البشر كلهم يكذبون، ولكن بقدر معين، ولا يجب أن يكون الرجل كذابا أو يكون مصابا بمرض الكذب: «الكذب من أسوأ الصفات في الإنسان، لكن مش لازم نقف بالمسطرة وممكن نعدي حاجات».

خطورة الشك

وشددت إيمان عز الدين، على أنّ الشك يدمر أي علاقة: «الشك شيطان يمكنه تخريب العلاقات الإنسانية، واللي بيشك غالبا بيبقى مش واثق في نفسه قبل ما يكون واثق في الطرف التاني، واللي بيخوِّن أصله خاين وبيبقى شايف إن كل الناس زيه».

وأكدت أن الشك لا يمكن أن يكون حلا للحفاظ على العلاقات الإنسانية ومنها العلاقات العاطفية: «المفروض أملا عينه وقلبه ودماغه بحبي».