رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

فتاة عشرينية تنال لقب "مطلقة" قبل زفافها بأيام بعد 5 سنوات خطبة

كتب: غادة شعبان -

05:38 ص | الأحد 14 أبريل 2019

بعد 5 سنوات خطبة.. فتاة عشرينية تنال لقب

بدلاً من انشغالها في التخطيط لليلة العمر التي تنتظرها أي فتاة، وجدت نفسها مضطرة للتفكير في إجراءات ومعاملات الطلاق، سيناريو مكرر تعيشه الكثير من الفتيات في مجتمعنا، نتيجة لطلاقها بعد عقد قرانها، لتصبح بلقب جديد رغم أنها لم تدخل القفص الذهبي.

انكسار وألم وقهر تغلغل داخل فتاة تدعي"أميرة. ن"، في منتصف العشرينات من عمرها، بعد تجربتها المريرة مع زوجها الذي طلقها قبل مراسم الزواج والفرح، لتصبح فريسة لمجتمع يأبى الوقوف بجانبها في تلك الحالة.

بدأت"أميرة" في سرد تفاصيل محنتها لـ"الوطن"، بعبارة توقفت خلالها للحظاتٍ عدة "بقيت مطلقة".. أتوجعت من أكتر إنسان قلبي حبه وكنت بتمنى أكمل حياتي معه، لما نقعد سنين مع بعض نحلم باليوم اللي هنكون فيه مع بعض، وفجأة بعد 5 سنين حب وخطوبة وكتب كتاب كله ده يتبخر ويبقي كأنه لم يكن.

نطقت دموعها بدلًا من لسانها الذي وصف وجعها قائلةً:" الحكاية بدأت من 5 سنين، حبينا بعض لدرجة كبيرة ولما اتقدملي أهلي رفضوا أكتر من مرة، بعد إلحاحي عليهم إنهم يوافقوا عليه قرروا يريحوني ووافقوا رغم إنهم مكانوش مقتنعين بيه، عشت وقتها أجمل إحساس ممكن تحسه أي بنت، خلاص اتخطبت للي بتحبه، وبعد سنتين خطوبة كتبنا الكتاب".

وتابعت وكأنها استرجعت ذكرياتها في تلك الفترة قائلةً:"من كثر فرحتي وقتها مبقتش عارفة أعمل إيه وأجيب إيه، ولما رحت أجرب فستان الفرح حسيت كإنى ملكت الكون كله، وبالرغم من إني كان معايا أختي وصاحبتي وقتها بس لقيت نفسي مش سامعة صوت حد ولا شايفاهم وعيشت تفاصيل وأحداث غريبة وأنا لابسة الفستان".

وبصوتٍ كاد الحزن والألم أن يوقفها عن الحديث تابعت: "فجأة كل شيء اتبخر قبل الفرح بيومين، حصلت خلافات بين أهله وأهلي في أمور القايمة، وترتيبات الزواج، وأنا بقول لنفسي طول ما هو متمسك بيا هنعدي كل ده، لكن خاب ظني لما لقيته بكل سهولة بيقولي" انتي طالق".

وأضافت:"رغم محاولات مستميتة لاستكمال الزواج إلا أنه رفض تمامًا، وطبعًا أهلي قالولي آدي نتيجة اختيارك ومن مشكلة صغيرة بتحصل بين أي عائلتين تخلى عنك، وطبعًا مكنتش عارفة اعمل إيه وأقول للناس إيه بعد ما كنت بعزم بقلب جامد على فرحي، بقيت بخترع ألف حجة والثانية علشان أقولهم إننا أجلنا الفرح شوية".

"حسيت إني بحلم"، اختتمت أميرة حديثها بتلك العبارة، حيث قالت:"مفقتش من الحلم ده وصدقت إنه حقيقة غير لما جاتلي ورقة الطلاق على البيت، وضاع مني حبي وفقدت نفسي".