أم صح
عبير أحمد مؤسس أمهات مصر

لفتت عبير أحمد مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، إلى أهمية صفحات المدارس على "فيسبوك"، في التسهيل على أولياء الأمور وتلقي شكاويهم ومقترحاتهم.

وأضافت عبير، في بيان لها، أن صفحات المدارس لها دور كبير في تخفيف العبء على ولي الأمر، عند الاستفسار عن معلومة تخص نجله بدلاً من الذهاب للمدرسة واستغراق الوقت، مستنكرة: "ولكن هل جميع صفحات المدارس على فيسبوك تتفاعل وتستجيب لأولياء الأمور؟.

وأضافت: "للأسف عدد كبير منهم لا يتفاعل وتكون الصفحة نوع من الشو ودعاية للمدرسة"، مطالبة جميع المدارس بتفعيل صفحاتها على وسائل التواصل الاجتماعي للتسهيل على أولياء الأمور.

وشهدت صفحة اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، على "فيسبوك"، تفاعل أولياء الأمور بين مؤيد ومعارض لاستجابة صفحات مدارس أبنائهم على "فيسبوك" في الرد عليهم، حيث قالت ولية أمر: "صفحة المدرسة الرسمية مش بترد على أولياء الأمور، بدليل إن أولياء الأمور عاملين صفحة لنفسهم بالمجهود الذاتي وبيساعدوا بعض فيها".

وأيدتها ولية أمر أخرى: "بينشروا بس اللي عاوزينه واللي بيتكلم في أي سلبيات المدرسه بلوك على طول من الصفحة"، وتابعت أخرى: "مفيش تفاعل، لأن الأدمن بتوع الصفحة، أوقات كتير بتكون ليها ولاء للمدرسة ومش بتنزل كل الشكاوى، وده حصل لي قبل كده في جروب مدرستي".

وفي المقابل، قالت ولية أمر: "الصفحة مفيدة جدا وكمان بنعرف منها جداول المدرسة، ولما بيكون فيه شكوى بنعرف مين السبب في المشكلة"، ولفتت أخرى: "مدرستنا ممتازة وفي اهتمام ورد على جميع استفسارات أولياء الأمور"، وأوضحت أخرى: "هي مفيدة وبتفيدنا في حاجات كتير، وهما أصلا بيبقوا واخدين حذرهم وهما بيردوا على التعليقات".

أخبار قد تعجبك