رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

هي

بالصور| أميرة تصمم "الزينة" وتعالج الاكتئاب بالصلصال الحراري: "السر في الوقت"

كتب: نرمين عصام الدين -

10:35 م | الإثنين 11 ديسمبر 2017

شغل أميرة

6 ساعات لتصميم قطعة فنية مصنوعة من مادة الصلصال الحراري، تكفل تفريغ الطاقة السلبية، والخروج من عباءة الضغوط النفسية، مع الحذر الشديد والدقة العالية لإتمام "إكسسوار" على درجة من الجمال.. هكذا تقول أميرة، تلك الفتاة التي تبلغ من العمر 25 عاما، موضحة أن التنفيذ ممكن يصل ليوم كامل حسب حجم القطعة وتفاصيلها.

وتقول إنها نظمت ورش لتعليم شغل المنتجات للفتيات والنساء فوق الأربعين والأطفال، موضحة أن البعض من كانوا يعانين من أمراض نفسية اختارن عمل تلك المنتجات التي لها آثار إيجابية على الصحة النفسية، وتقول لـ"هن": "مبيفرقش معاكي الوقت أوي على قد ما بتبقى عايزة تشوفى القطعة في الأخر".

وتتابع: "ربة منزل وأم قالت لي أنها كانت صوتها عالي دايما وبتزعق في البيت كتير ومشاكل، وبعد كورس، قالت أنها مش عايزة يخلص من كتر ما نفسيتها اتحسنت وبقت أهدى"، مؤكدة أن وقت التصميم المستغرق لتنفيذ الفكرة هو المعالج الأكبر.

الصلصال الحراري، مادة لينة أشبه بعجينة السيراميك التي تتشكل تبعا لغرضك، ينفس بها ذوات المشكلات النفسية، من يشعرن بالضيق والاكتئاب والضغوط الحياتية: "بتساعده أنه يبقى شخص أحسن ويقدر يكمل حياته بأنه يطلع كل الطاقات السلبية وضغوطات الحياة فى فن جميل ومميز".

في أثناء العجن، وتركيب ألوان الصلصال، خطوات تمهيدية للنسيان: "إنك تركبي ألوان وتحطى لونين على بعض يطلع لون تاني ده طبعا كفيل أنه يطرد أي طاقة سلبية عندك".

وتقول أميرة التي درست الآثار الإسلامي، إنها العمل على الصناعة اليدوية يحتاج إلى صبر لاتقان القطعة الواحدة فقط: "من الرسم على الورقة ثم استخدام مادة الصلصال، مجهود الساعات بيتلخص في قطعة مليانة تفاصيل كلها بذوقك بتبقى زي اطفالك كدة عزيزة عليكي لدرجة إنك تدعي أنهم ميتباعوش".

150 جنيها مبلغ بدأت به مشروعها قبل عامين، لتأخذ مواقع التواصل الاجتماعي وسيلة لتسويق منتجاتها اليدوية: "قعدت فترة كبيرة اشتغل بالأحجار والنحاس"، لأن تصف عملها بالصلصال بـ"المبهج".

وتقول: "وقتها أصحابي بدأوا يجمعوا كل الحاجات اللي بايظة ومركونة وحزنانين عليها عشان اعمل منها تصاميم جديدة وأصلحها".

الكلمات الدالة