رئيس مجلس الادارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

رئيس مجلس الإدارة:

د. محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

علاقات و مجتمع

بالفيديو| مرام من التجارة للرسم على "تي شيرتات".. "الفن مش محتاج شهادت"

كتب: نرمين عصام الدين -

07:59 م | الأحد 19 مارس 2017

مرام علاء

في ركن هادئ بأحد "كافيهات" وسط القاهرة تجلس "مرام علاء" ممسكة ورقة من الكرتون المقوى وبعض الـ"تي شيرتات" وترسم ما يطلبه الزبون".. بتلك الكلمات أوضحت لـ"هن" فكرتها الجديدة في تسويق مشروعها.

تقول: "تخرجت في كلية التجارة، ودورت على شغل كتير بس متوفقتش في أي حاجة، وأنا بحب الرسم من صغري، ففكرت أرسم على ورق الكرتون ومنها فكرت أرسم على التيشرتات، ووالدي كان بيشوفني أني ببهدل الهدوم، لغاية ما بدأ يشجعني لما شاف حماسي".

لجأت الفتاة العشرينية إلى توظيف موهبتها، لتحقيق الكسب: "عملت صفحة على فيس بوك في 2013، والموضوع وقتها مكنش منتشر أوي، لغاية ما زاد عدد المتابعين، وبدأ يجيلي طلبات من وقتها، وأكتر الناس اللي بتعامل معاهم من فئة الشباب، مع طلبات ملابس الأطفال والحوامل ودي سُمعة ومش بحب أقلد شغل حد في رسوماته".

يرى البعض غلو سعر الـ"تي شيرت" الذي أرسمه لأن الرسم يأخذ وقتًا وتركيزًا، حيث أعمل 7 ساعات في الطلب الواحد خاصة إذا كان الرسم يعبر عن رسمة معينة، ولأن عملي متميز فكرت في تسسويقه بشكل مختلف، أخذت أدواتي واختارت كافيه مناسب واستقليت بركن وبدأت أرسم وبالرغم من صعوبة العمل في الكافيه نتيجة للضوضاء إلا أن الناس ترى الشغل علي الطبيعة فتقدر المجهود المبذول فيه، وبدأت أتلقى طلبات مختلفة وفي حالة عدم وجود طلب أعمل "تي شيرت" لنفسي وأضعه على صفحتي كي يباع "لأني لازم اشتغل".

 

Chat Conversation End

الكلمات الدالة